Vändningen: Hotade busslinjer blir kvar – i nya former

Efter den hårda kritiken tänker Region Östergötland om och behåller busslinje 482 till Vånga. Men det blir i en rejält bantad form. Samtidigt öppnar kommunen upp sina skolskjutsar mellan Kvarsebo och Krokek när den linjen ska kortas.

Vångabussen blir kvar med färre turer och Kvarsebo-pendlare får åka skolbuss. Så svarar kommunen och regionen på kritiken från boende som blivit av med sina busslinjer.

Vångabussen blir kvar med färre turer och Kvarsebo-pendlare får åka skolbuss. Så svarar kommunen och regionen på kritiken från boende som blivit av med sina busslinjer.

Foto: Göran Billeson

Norrköping2022-05-16 12:56

De två nya satsningarna presenterades på en gemensam pressträff på måndagen.

Regionen meddelade där att linje 482, som skulle läggas ner helt, kommer att bli kvar – men med färre turer än tidigare. På vardagar har man i dag elva avgångar mot Norrköping och tio tillbaka mot Vånga. Från och med i augusti blir det i stället fyra turer in mot stan och tre tillbaka. På helgerna erbjuds bara anropsstyrd trafik.

Den nya 482:an blir ett pilotprojekt som löper i två år och ska utvärderas löpande under tiden.

– Den här sträckan är väl lämpad för den typen av projekt, säger Julie Tran (C), regionråd och ordförande i trafik- och samhällsplaneringsnämnden i Region Östergötland, och förklarar att den trots låga siffror ändå har fler resenärer än andra linjer som lagts ner.

Som vi tidigare har berättat har boende längs Skärblackavägen varit skarpt kritiska till nedläggningen av linjen. Över tusen personer har skrivit på en namninsamling och regionen har mottagit ett hundratal upprörda mejl. Julie Tran berättar att man har tagit till sig av detta.

– Vi har hört deras synpunkter. Det handlar bland annat om säkerhetsaspekten, att det är inte lämpligt att ta sig över E4, säger Julie Tran.

Dragningen för nya 482:an kommer huvudsakligen att vara densamma som i dag och den ska inne i Norrköping stanna vid Väster Tull och Söder Tull för att sedan ha Östra Station som ändhållplats.

Den gamla linjen slutar att gå den 12 juni och fram till att den nya drar igång den 15 augusti så blir de boende utan buss i två månader.

– Det var tyvärr för kort tid för att vi skulle hinna komma igång redan till sommaren, säger Martin Tollén (S), 1:e vice ordförande i regionens trafik- och samhällsplaneringsnämnd.

Busslinjen beräknas kosta ungefär 1,5 miljoner per år, när man dragit av för de väntade intäkterna. Pengarna finns redan i budgeten och var avsatta för den här typen av utvecklingsprojekt.

undefined
En hotad busslinje räddas och på en annan får pendlare åka skolbuss. Den satsningen presenterades på måndagen av, från vänster: Markus Åkerman (C), Karin Jonsson (C), Julie Tran (C) och Martin Tollén (S).

Regionens planer på att lägga ner trafiken mellan Krokek och Kvarsebo kvarstår dock – men här väljer Norrköpings kommun att gå in och stötta upp. I ett pilotprojekt som ska löpa under hösten så låter man såväl gymnasieelever som jobbpendlare åka med den kommunala skolskjutsen, som redan i dag kör mellan orterna varje vardagsmorgon och eftermiddag. Tanken är Kvarsebo-resenärerna sedan ska kunna byta buss i Krokek för vidare resa in till centrala Norrköping. Beslut om förslaget ska tas i tekniska nämnden på tisdagen och kostar inget extra, eftersom skolskjutsen redan i dag är i trafik.

Skolbussplanen hade kunnat bli aktuell även för de boende längs Skärblackavägen.

– Vi hade samma plan även där, men det behövs inte nu, eftersom regionens förslag är bättre, säger kommunalrådet Karin Jonsson (C).

Även i Kvarsebo har boende varit kritiska till att de förlorat sin busslinje, vilket vi har berättat i tidigare artiklar.

– Jag har haft mycket kontakt med boende i Kvarsebo och vi har jobbat med den här lösningen under vintern, säger Karin Jonsson.

Efter att pilotprojektet genomförts och utvärderats under hösten ska nämnden ta ställning till om det blir en fortsättning. Blir experimentet lyckat så kan det teoretiskt även testas på andra nedlagda linjer.

– Det finns även linjer på Vikbolandet som har liknande behov, säger Markus Åkerman (C), ordförande i kommunens tekniska nämnd.

Kommunen och regionen har samarbetat för att hitta de nya lösningarna och menar att fortsatt samverkan är viktig. Inte minst för de gymnasieungdomar som drabbats av bussnedläggningarna.

– Vi på regionen har kollektivtrafiken och kommunen har ansvaret för grundskoleeleverna, men ingen har ansvar för gymnasieeleverna, så de riskerar att falla mellan stolarna. Genom att jobba ihop kan vi få bättre nytta för kommuninvånarna, säger Martin Tollén.

Han berättar att man nu tittar brett på olika lösningar för att göra livet enklare för pendlare på drabbade platser. Bland annat diskuteras nya pendarparkeringar, som gör att man bara behöver ta bilen en bit av sträckan och sedan kan byta till buss.

 – Vi tittar även på lösningar med samåkningsappar, som finns på andra håll i Europa, säger Martin Tollén.

undefined
Jan Owe-Larsson (M) var nöjd med måndagens besked att linje 482 blir kvar.

Som vi tidigare har berättat har Moderaterna och Kristdemokraterna i regionen föreslagit att man ska riva upp beslutet att lägga ner linje 482. De var på måndagen positiva till vändningen – och menade att deras utspel hade bidragit.

– Det gläder oss att man nu lyssnat på oss i den här frågan, det är viktigt att kunna göra om och göra rätt. Vi har tagit initiativ till samtal och förhandling om den här busslinjen och nu kommer alltså detta besked, säger Jan Owe-Larsson (M), 2:e vice ordförande i trafik- och samhällsplaneringsnämnden, i ett pressmeddelande.

– Det här visar dock att det finns förbättringspotential i processen när förändringar görs i kollektivtrafiken, dialog och samverkan är viktigt för att i fortsättningen undvika liknande situationer, säger oppositionsrådet Per Larsson (KD), i samma pressmeddelande.

undefined
Caroline Fahlstedt och sonen Hugo berättade förra veckan i en NT-artikel om sin oro inför bussnedläggningen. Efter vändningen var hon på måndagen lättad.

En av de boende längs Skärblackavägen, som vi tidigare har berättat om, är Caroline Fahlstedt. Hon var på måndagen mycket nöjd med beskedet.

– Jätteskönt! Det är verkligen en lättnad och det tror jag att många med mig känner i dag, säger hon.

Hade du på känn att någonting var på gång i frågan?

– Ja, lite kände jag väl att det här ändå inte var ristat i sten, utan att det fanns en chans.

Caroline Fahlstedt säger att det känns bra att hon och andra boende gick ut i NT och protesterade mot nedläggningen. Hon har själv inte haft direktkontakt med någon politiker, men tycker att känns som att de ansvariga har lyssnat till deras argument.

I och med det nya beskedet kan livet gå vidare för familjen, som tidigare var oroliga för framtiden.

– Nu kan min son ta sig till och från skolan och jag till jobbet i Kolmården. Annars hade det blivit mycket problem och jag hade kanske behövt gå ner i tid.

undefined
Annika Rydberg i Kvarsebo är positiv till skolbussförslaget, men ser också problem under till exempel sommaren, när bussarna inte går.

En annan boende som vi har berättat om tidigare är Annika Rydberg i Kvarsebo. Även hon är glad för måndagens besked.

– Det är en jättebra lösning och det är vi positiva till, säger hon, men ser också problem.

– Hur blir det under sommaren och loven, när det inte går nån skolbuss men folk ändå vill kunna komma till jobbet? Vi får så klart vara glada för det vi får, men lite kortsiktigt är det nog – och ingen lösning för de som pendlar till sitt jobb, säger Annika Rydberg.

Lösningarna i korthet

Busslinje 482 mot Vånga skulle läggas ned, men blir i stället kvar i bantad form. Nuvarande linje har varje vardag elva avgångar till Norrköping och tio till Vånga. Den nya linjen får fyra turer mot stan och tre tillbaka. Helgtrafiken blir helt anropsstyrd.

Busstrafiken mot Kvarsebo ska fortfarande kortas och avslutas i Krokek. Boende i Kvarsebo får dock möjlighet att åka med kommunens befintliga skolskjuts till Krokek och kan där byta buss och åka vidare till Norrköping.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!