Till sommaren lägger Östgötatrafiken om sin busstrafik mellan Norrköping och Skärblacka. Linje 482 som trafikerar Skärblackavägen mellan Norrköping och Skärblacka läggs ned. Linje 480 kommer att köra mellan Norrköping och Skärblacka, men endast den väg som går förbi Löfstad slott.
Caroline Fahlstedt, som bor med sin familj i Tallebo utmed Skärblackavägen, menar att det kommer att ge bekymmer. Sonen ska börja i fjärde klass på Prolympia i Norrköping, vilket kräver en bussresa.
– Eftersom vi inte valt en skolskjutsskola är han inte berättigad skolskjuts. Vi fick avslag på vår ansökan, säger Caroline Fahlstedt.
När familjen gjorde ett aktivt skolval för sonen valde de Prolympia då det var en skola med idrottsinriktning. En bidragande orsak till valet var att det fanns bussar som gick förbi Tallebo, som gjorde resan till skolan möjlig.
– Nu vet vi inte hur vi ska lösa det här. Från kommunen säger de att han kan gå eller cykla på Skärblackavägen ned till gamla E4 för att gå på bussen där. Men om man vill ha livet i behåll är det inte ett bra alternativ.
Hon syftar på den tunga trafiken med timmerbilar som kör till och från Billerud i Skärblacka. Någon cykelbana finns det inte, bara en smal vägren. Sedan ska sonen passera av- och påfarterna till E4 vid Klinga, en trafikplats som varit olycksdrabbad.
En annan som drabbas av förändringarna är Terése Andersson. Hon bor också i Tallebo och arbetar i Norrköping. För en månad sedan köpte hon ett nytt årskort för busspendling då hon saknar körkort.
– Det var en av anledningarna till att vi flyttade hit, att det var bra bussförbindelser, säger hon.
När Therése beställde sitt årskort via nätet fick hon uppge varifrån hon åker och till vilken plats. Trots att bussarna ska sluta trafikera vägen utanför dem inom kort fick hon ingen information vid köpet.
– Hur jag ska göra nu för att ta mig till jobbet vet jag inte. Det blir kanske att man får cykla, men det är inte så kul om det regnar. Det är ju en bra bit att cykla in till stan härifrån.
En annan granne, Fredrik Karlsson, har svårt att förstå varför man väljer att köra alla turer via Löfstad och inga via Skärblackavägen. Han hänvisar till Östgötatrafikens egen statistik som visar att det är så sett till hela linjen, om än med liten marginal.