De träffas utanför den nedlagda lanthandeln. Byarådet, en styrelse med Kvarsebos ideella föreningar och Svenska kyrkan och en arbetsgrupp som har varit drivande i många frågor för att utveckla Kvarsebo. Genom samarbete och kreativitet har de lyckats överleva besparingarna och skapa visioner för samhället vid Bråviken.
Friskolan startades för 15 år sedan när Norrköpings kommun ansåg att det var för dyrt att ha den kvar.
Brandgaraget skadades vid en utryckning, men efter en het diskussion räddades den.
Byarådet jobbar också för att det ska byggas nya bostäder till en rimlig kostnad, så att äldre kan sälja sina hus och bo kvar.
Mitt i utvecklingsarbetet för Kvarsebo kom beskedet att den linjestyrda busstrafiken läggs ned.
– Vi vet att många vill flytta in hit, speciellt barnfamiljer. Men det är klart att får de insikt om att kollektivtrafiken kommer tas bort. Då är risken att man väljer någon annan ort istället, säger Annika Rydberg som är en av de engagerade invånarna.
Regionen har redan fattat beslutet så att Östgötatrafiken kan starta upphandlingen inför starten juni 2022. Då tas linjelagd kollektivtrafik helt bort från Kvarsebo, Simonstorp och Vånga. Mellan Finspång och Norrköping försvinner två busslinjer för att renodla trafiken med snabbare och tätare turer.
De orter som blir utan linjelagdbuss kommer i stället att erbjudas anropsstyrd närtrafik. Något som måste bokas två timmar innan. Men bara mitt på dagen och efter klockan 18.00.
För Kvarsebos gymnasielever och arbetspendlande innebär nedläggningen nio kilometers enkel resa till närmsta busshållsplats vid Kolmårdens djurpark. Den saknar pendlarparkering i dag. Men om den hade funnits hade det knappast hjälpt Mia Vickman som har nedsatt syn.
– Jag hade körkort när jag flyttade ut hit. Vi har bott här i 15 år och stortrivs. Nu kan vi tvingas sälja när det inte längre går att ta sig till arbetet, säger Mia Vickman.
För ett år sedan hölls ett informationsmöte med politiker från Region Östergötlands trafik- och samhällsplaneringsnämnd, kommunen och Östgötatrafiken om planerna för 2022. Byarådet har sökt konstruktiva lösningar och dialog med kommunen för att behålla någon form av bussanslutning till Norrköping. Men utan framgång.
– Vi i byarådet har tryckt på de arbetspendlande och gymnasieeleverna som man måste ordna för. Vi har också varit öppna för kreativa lösningar som att samordna det med skolbusstrafiken. "Oj då? Kan man göra så?", var reaktionen. Vi förde fram det även till Östgötatrafiken. Jag fick ett konstigt svar, att en sådan modell inte skulle vara jämlik, enligt kommunallagen.
– Men hur jämlikt är det att bli helt utan bussförbindelser? frågar sig Jan Moberg.
De är medvetna om Östgötatrafikens kritik om att bussarna allt för ofta går tomma. Byarådet anser att det är en indirekt följd av den tidigare förändringen 2016, som glesade ut turtätheten mellan Kvarsebo och Norrköping.
– De säger att ingen åker, men efter 2016 har de valt att lägga en busstidtabell som gör att få kan åka, säger Viktor Wallentin.
Han arbetspendlar själv till Nyköping, men har barn som går på gymnasiet i Norrköping.
– Titta på morgonen, när de lägger en buss som min dotter ska åka för att ta sig till skolan klockan tjugo över sex härifrån. Då är hon på skolan halv åtta. Hennes lektioner börjar halv nio. Skolan är inte ens öppen då hon kommer. Då säger Östgötatrafiken att det inte spelar så stor roll att hon kommer lite tidigare. Vi frågade om de själva kunde tänka sig att komma till jobbet en timme innan arbetet börjar. Då ville ingen svara på det under mötet, säger Viktor Wallentin.
Björn Colliander äger och driver Kolmårdens assistansbolag med 110 anställda. Sex anställda jobbar i Kvarsebo. Företaget har svårt att fylla upp tjänsterna.
– Många vänder när de får höra var jobbet är. Vi hade en anställd nu som sa upp sig för en annan tjänst med bättre kommunikationer. Det är dyrt att ta egen bil, säger Björn Colliander.
Nu är han rädd att Kvarsebo blir en död ort med bara pensionärer och sommarboende.
– Man blir provocerad över hur lite service vi har, det är bara bokbussen och bussen. Det är som att landsbygd inte får finnas. Men är det inte skatt vi betalar för att kunna bo här? Vi tillhör Norrköping och regionen, men uppenbarligen tycker de att Kvarsebo bara kostar pengar, säger Björn Colliander.