Så ledde kritiken till ett lyft för eleverna på skolan

Det har hänt mycket på Vikbolandsskolan det senaste året. Satsningen på litteratur är en del som i förlängningen kan gynna skolresultaten.

Bibliotekarie Hanna Karlsson, bibliotekspedagog Tina Mattsson samt eleverna Alicia Andersson och Arvid Kärner är överens om att arbetet har gett skolan ett lyft.

Bibliotekarie Hanna Karlsson, bibliotekspedagog Tina Mattsson samt eleverna Alicia Andersson och Arvid Kärner är överens om att arbetet har gett skolan ett lyft.

Foto: Linda Månzén

Vikbolandet2020-12-29 10:30

– Jag har läst hela kapitlet för min låtsaspappa, säger en flicka och intygar att han gillade det.

Barnen i årskurs 1 på Vikbolandsskolan möter upp med personalen på skolgården. Under hösten har de jobbat mer med litteratur än tidigare. Tina Mattsson har fått den nya tjänsten bibliotekspedagog. Under hösten har hon läst "Sandvargen" av Åsa Lind för klassen, som nu skrivit ett eget kapitel och gjort illustrationer med målarfärg och sand.

Arbetet är en del i den utveckling som har skett på skolan sedan Skolinspektionens kritik hösten 2019. Vi har tidigare berättat hur de åtgärdat övriga brister. Då återstod en del – hur man arbetade med skolbiblioteket.

Under hösten har stora förändringar skett. Biblioteket, som egentligen är ett folkbibliotek beläget i skolans lokaler, har fått förstärkt bemanning och utökade öppettider. Två personer, 1,5 tjänster, är anställda av Stadsbiblioteket.

– Det är förmånligt på så sätt att vi har mycket mer böcker att tillgå än vi hade haft om det hade varit ett vanligt skolbibliotek. Och vi har chans att påverka vad som köps in, säger Gunilla Angström, som är rektor tillsammans med Denise Eriksson.

Tina Mattsson jobbar tätt tillsammans med bibliotekarier och lärare för att väcka barnens läslust. Hon möter upp eleverna på låg- och mellanstadiet kontinuerligt med en eller ett par veckors mellanrum. Även högstadieeleverna använder biblioteket mer frekvent. Tina kan även bokas in av alla klasser på förmiddagarna.

Skolinspektionen konstaterar att biblioteket blivit en del av skolans pedagogiska verksamhet. Det har blivit en resurs som löpande används av elever och lärare. Tina kommer med boktips och har även dragit igång olika projekt. Liksom lågstadieeleverna har mellanstadiet ett skrivprojekt på gång. Inspirerade av Lasse-Maja ska de skriva om ett mysterie i "Östra Busby".

– Jag tycker det är väldigt kul att skriva, säger Alicia Andersson i klass 5A och berättar att hon skriver mycket hemma.

Hennes klasskamrat Arvid Kärner är inte lika förtjust i det, men tycker om att läsa. De är båda glada över förändringarna och säger att de har varit mer i biblioteket i år.

– Det påverkar mycket, säger Alicia.

Hanna Karlsson är bibliotekarie. En del i hennes uppdrag är att få till ett fungerande samarbete mellan folkbiblioteket och skolan. Hon poängterar att de jobbar mot samma mål, att eleverna ska läsa mer.

– Barn är en prioriterad målgrupp.

Hanna, hennes kollega Ida Molin och Tina diskuterar löpande vad som är bra, vad som måste förbättras och stöttar varandra på olika sätt. Även föräldrar och elever kommer med inspel som är värdefulla för verksamheten.

Hanna berättar att utlåningen varit högre i år än förra året. Ändå har de tvingats stänga för allmänheten på grund av covid-19.

Har ni sett någon skillnad i skolresultaten efter att ni åtgärdat bristerna?

– Anträffande Skolinspektionens anmärkningar överlag ser vi skillnad, säger Gunilla Angström.

En enkät som skolan genomfört visade att många inte läste alls hemma tidigare. Men sista frågan väckte hopp, tycker Gunilla och Tina. Så gott som alla insåg att de kan förbättra resultaten i flera ämnen om de läser mer. En elev skrev att det skulle kunna hjälpa hen att hinna läsa alla frågor på proven.

– Vi är jättestolta över att vi har åtgärdat allt och över den utveckling som det har inneburit, säger rektorn, innan hon skyndar iväg på lunch med sexorna.

Skolinspektionens kritik

Tillsynen genomfördes i början av sommaren 2019. Samtliga brister är nu åtgärdade.

Elever i behov av särskilt stöd kunde gå miste om det och åtgärder följdes inte alltid upp.

Studieron kritiserades. Skolinspektionen observerade att elever använde grovt språk och talade högt med varandra under lektionen.

Kränkande behandling anmäldes inte alltid, riktlinjerna bidrog till osäkerhet.

Biblioteket användes inte i den pedagogiska verksamheten. 

Elevhälsan hann inte med sitt förebyggande arbete.

Karta: Vikbolandsskolan
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!