IFK-chefen bemöter hårda kritiken

IFK Norrköpings tidigare koncernchef David Bergström, numera vd för bolagen, har inte varit medveten om kritiken mot hans ledarstil och tycker inte heller att personalomsättningen har varit hög med tanke på den omorganisation som har genomförts.

David Bergström, IFK Norrköping.

David Bergström, IFK Norrköping.

Foto: Montage: NT

Norrköping2018-09-05 20:00

– Vi har haft en personalomsättning på 15–20 procent bland fast anställda, om man bortser från fotbollsspelare och fotbollstränare. Vår bedömning är att det är ganska lite egentligen när man har genomfört en stor omorganisation, säger David Bergström, som utsågs till koncernchef för föreningen och bolagen i november 2016.

LÄS MER: IFK får hård kritik av avhoppare

Föreningen IFK Norrköping och dess bolag har totalt 85 heltidsanställda och 300–400 timanställda personer. Av de heltidsanställda jobbar 50–55 personer inte i den fotbollsrelaterade verksamheten, utan med bland annat marknadsföring, evenemang, restaurang och gym. Av dessa har 15 personer slutat sedan januari 2017, enligt IFK Norrköpings ekonomiavdelning.

Många tidigare anställda har berättat att de har slutat på grund av David Bergströms ledarstil. Men han har inte själv känt till kritiken.

– Det har inte kommit någon information mig till handa. Inte heller till verksamhetscheferna eller till facket har det kommit någon information om att någon ska ha farit illa eller liknande på grund av mig. För mig blir de här anonyma påståendena från före detta anställda ganska märkliga, säger David Bergström.

LÄS MER: Peter Hunts reaktion på vår granskning

Han tycker att de som har haft kritik borde ha framfört sina synpunkter till sin närmaste chef, till honom eller till styrelsen.

Vad säger du om kritiken mot din hårda ledarstil? Kan det ha varit så att de inte framförde sitt missnöje för att de var rädda för dig?

– Jag kan inte bemöta de påståendena, eftersom de inte kommit mig till handa. Men är det så att någon har farit illa på grund av mig är det fruktansvärt tråkigt.

Peter Hunt har svarat oss att han pratat med dig om att du varit "väl rak" i din kommunikation vid vissa tillfällen. Vad säger du om det?

– Det är klart att jag är rak i min kommunikation om det handlar om oegentligheter eller om något har brustit. Men att vara tydlig och rak är inte samma sak som att vara elak.

David Bergström vill också berätta att hans uppdrag som koncernchef har gått ut på att vända föreningen från att ha varit en ideell förening – med allt vad det innebär av gamla strukturer, informellt ledarskap, oklara affärsavtal och avsaknad av ekonomisk styrning – till att bli en effektiv företagsorganisation.

LÄS MER: Därför granskar vi IFK Norrköping

– Det var ett tidsbegränsat uppdrag. Sedan visste varken jag eller styrelsen om det skulle ta ett, två eller tre år. Nu anser styrelsen att mitt uppdrag är slutfört och du får fråga vad de anser om det arbete som jag har gjort. Jag känner att jag har vänt på alla stenar.

Omorganisationen handlade bland annat om att skapa ordning och reda. David Bergström har också tagit initiativ till att bygga upp ett systematiskt arbetsmiljöarbete och sett till att få kontroll över ekonomin.

– Det fanns väldigt stora problem med den ekonomiska styrningen. Det förekom ganska stora oegentligheter där mycket pengar försvann, eftersom det var mycket kontanter i omlopp.

Han berättar att de hade 5 000 liter öl, vilket motsvarar 10 000 stora starköl, i svinn på ett år. De ansvariga på den tiden förklarade detta med att mycket försvann som skum. Men eftersom David Bergström har en historik inom restaurangbranschen misstänkte han att det inte kunde gå till på det sättet.

LÄS MER: Företagsledaren om ansvaret på styrelsen

Efter några månaders uppföljningar, skärpta rutiner och inventeringar försvann svinnet av öl, berättar han. Sedan fortsatte arbetet även med nya rutiner för souvenirförsäljningen.

– Rutiner för allt det här saknades och det är anledningen till att jag fick en koncernroll och idag gör våra medarbetare ett fantastiskt arbete.

David Bergström har försökt bryta upp det informella ledarskap som har varit en kultur i föreningen och bolagen.

– Det har jag haft att tampas med i omorganisationen. Det är ett antal människor. Flertalet jobbar inte kvar här idag av olika anledningar. Anledningarna är nog lika många som de som har slutat.

Hans beslut att införa en kontantfri arena mötte motstånd.

– Viss personal motsatte sig det och sade att det aldrig skulle gå och att det inte var bra service. Jag kan bara konstatera att första matchen efter det att vi infört en kontantfri arena slog vi kassarekord. Vi har ökat snittintäkterna per besökare sedan vi införde kortterminaler överallt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!