De hållplatser som Östgötatrafiken planerar att dra in är Gymnastikgatan, Östra Eneby Kyrka, Blommelundsgatan, Karlshovskolan och redan nämnda Hospitalsgatan.
Anledningen till att Östgötatrafiken vill slopa just dessa fem hållplatser är att avståndet är kort till nästa. Och vid till exempel Östra Eneby kyrka kliver få av och på.
– Det här är ett sätt för oss att få upp snabbheten på hela linjen. Om man kliver på en buss eller spårvagn vill man inte stanna hela tiden, utan man vill åka så fort som möjligt dit man ska, säger Mattias Näsström, trafikoperativ chef på Östgötatrafiken.
– Modern forskning visar att om man kan få upp hastigheten så kan man också få in tätare turer. Det tror vi många uppskattar, fortsätter han.
Men väntande och avstigande vid Hospitalsgatans hållplats på Drottninggatan på onsdageftermiddagen vill ha den kvar. Michelle Eriksson tar ofta spårvagnen just där.
– Den behövs. Det blir ganska långt att gå annars, tycker hon.
Michelle Eriksson håller inte med om att det är viktigt att turerna snabbas på.
– Det stör inte mig att det går lite långsamt. Jag vet vilken tid resan ska ta och är inställd på det. Det jobbiga är förseningarna.
Även kompisarna Viggo Landerholm och Sonny Nordqvist tog på onsdagen spårvagnen vid Hospitalsgatan. De har olika åsikt om att hållplatsen dras in.
– Onödigt! Det blir långt att gå, tycker Viggo.
– Nä, det finns ju andra hållplatser ganska nära. Det är lugnt för mig, säger Sonny.