Efter NT:s avslöjande om att Norrköpings kommun anställt en säkerhetsutredare som filmar och fotograferar misstänkta bidragsfuskare utan deras vetskap valde JO att påbörja en granskning.
I samband med detta har JO ställt ett antal frågor som Kommunstyrelsen och biståndsutskottet i arbetsmarknads- och vuxenutbildningsnämnden har svarat på. Bland annat får kommunen frågan om de ansåg sina arbetsmetoder förenliga med Europakonventionen och "Det allmänna skyddet för den personliga integriteten". I sitt svar, som offentliggjordes i dagarna, uppger kommunen att det aldrig skedde någon utredning om arbetssättet höll sig inom lagens ramar.
Säkerhetsutredarens arbete har nu pausats under tiden som granskningen pågår.
Hur kan det komma sig att lagligheten i arbetsmetoderna inte utreddes innan?
– Som politiker utgår jag ifrån att vi jobbar inom lagens ramar och jag uppfattar det som att säkerhetsavdelningen trodde att vi gjorde rätt, säger Eva-Britt Sjöberg (KD), ordförande för Arbetsmarknads- och vuxenutbildningsnämnden och fortsätter.
– Sen tycker jag att det är bra att det nu utreds vilka metoder som är okej att använda och vilka som inte är det. Det är vi knappast den enda kommun i landet som vill veta.
Det var under våren 2021 som kommunen beslutade att anställa säkerhetsutredaren som ett led i upptrappningen av arbetet mot bidragsfusk. I metoderna ingick att fotografera och filma bidragstagare utan deras vetskap och kommunen skriver själv i yttrandet att det löpande har förekommit att även andra, inte misstänkta personer har dokumenterats i samband med detta. Personer har även fotats genom fönster in i sina lägenheter eller på sina balkonger.
Kommunen menar dock att det aldrig har handlat om "spaning" utan om "observationer".
Här gör ni alltså en annan bedömning än JO. Varför?
– Vi anser att arbetsmetoderna inte är att bedöma som spaning utan vi har gjort observationer. Det är skillnad i arbetssättet, säger Eva-Britt Sjöberg.
Vänsterpartiets gruppledare Nicklas Lundström håller inte med.
– Säkerhetsutredaren har följt efter, fotat och kartlagt personer. Det är knappast enbart en observation. Dessutom tycker jag att det är märkligt att bråka med JO om termer.
Nicklas Lundström är också kritisk till att det i kommunens svar inte framgår ännu tydligare att inte alla som kommunen spanat på har varit misstänkta för fusk eller fått veta att de har övervakats.
– Det känns som om kommunen vill tona ned sitt agerande.
Enligt kommunen inleddes "observationerna" i maj 2021 och totalt ska de ha förekommit vid 33 ärenden. De ska ha bidragit till hel- eller delavslag på biståndsansökan i åtta ärenden, återkrav av ekonomiskt bistånd i sex ärenden och sex polisanmälningar för misstänkt bidragsbrott.
– Jag vill ändå poängtera att, oavsett felaktiga metoder eller inte, så har kommunens fokus aldrig varit att jaga fuskare utan att se till att det är rätt personer som får ekonomiskt bistånd, säger Eva-Britt Sjöberg.
JO:s uppgift är att granska att myndigheterna följer de lagar och förordningar som styr deras arbete. Vid komplicerade ärenden, som detta, kan ta upp till 12 månader innan beslut fattas.
–Jag tror att JO kommer att fälla Norrköpings kommun så det ryker om det under 2023. Och det är viktigt för det kommer att bli praxis för alla sedan, säger Nicklas Lundström.