Vi beklagar hanteringen av sopkärlen på Nygatan

Med anledning av den omskrivna händelsen med sophanteringen på Nygatan vill HSB Östra, hyresvärd för fastigheten, beklaga att situationen resulterade i frustration och missnöje hos hyresgästerna.

HSB Östra beklagar att hyresgästerna fick leva med en skräphög under flera dagar. Arkivbild.

HSB Östra beklagar att hyresgästerna fick leva med en skräphög under flera dagar. Arkivbild.

Foto: Saga Helin

Insändare2022-06-01 19:15
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Apropå

"Bränderna förstörde sopkärlen - då växte skräphögen" NT 27/5

De tillfälliga sopkärlen som ersätter de permanenta efter branden, var dessvärre inte tillräckliga i kapacitet och tömningen av sopkärlen var heller inte tillräckligt frekvent. Dessa omständigheter och den dåvarande långhelgen resulterade dessvärre i överfulla sopkärl och nedskräpning på innergården. Det är givetvis olyckligt att situationen påverkade boendemiljön på detta vis och att våra hyresgäster inte kände sig lyssnade på vid försök till kontakt. Det är något vi verkligen beklagar för våra hyresgästers skull.  

Under fredagen och lördagen tömdes samtliga sopkärl och den nedskräpade innergården städades upp och återställdes. Den tillfälliga lösningen, som ska ersättas med nya permanenta sopkärl, kommer fortsättningsvis att ha täta tömningar för att undvika att kärlen fylls till det yttersta igen. 

Återigen beklagar vi på HSB Östra de olyckliga omständigheterna. Vi tar lärdom av händelsen både gällande anpassning av tillfälliga sopkärlslösningar, samt arbetsfördelning inför ledigheter likt den dåvarande långhelgen.