Bränderna förstörde sopkärlen – då växte skräphögen

Efter två bränder på sopstationen på Nygatan 31 blev HSB:s lösning för de boende tillfälliga sopkärl. Men kärlen blev snabbt överfulla och innergården nedskräpad.

Utsikten över innergården på Nygatan har inte varit vacker för hyresgästerna.

Utsikten över innergården på Nygatan har inte varit vacker för hyresgästerna.

Foto: Saga Helin

Norrköping2022-05-27 16:37

Under den senaste veckan har det brunnit vid två tillfällen i en sopstation på Nygatan. Den tillfälliga lösningen med sopkärl i plast har inte varit hållbar för hyresgästerna. När kärlen har blivit fulla har skräpet slängts på marken och blivit en buffé för fåglarna.

undefined
Utsikten över innergården på Nygatan har inte varit vacker för hyresgästerna.

Anita Asterius som bor på adressen har behövt förvara soppåsar i lägenheten för att inte skräpa ner ytterligare. När hon har försökt få kontakt med HSB så hänvisades hon till jouren då kontoret har stängt. Men jouren har enligt dem inte som uppdrag att lösa problemet. Anita Asterius tycker att situationen hanterats dåligt och upplever att ingen tar ansvar.

– De har ju vetat om det här, så varför har ingen gjort någonting tidigare? Nu är det flera lediga dagar framöver, så jag vill inte tänka på hur det kommer se ut på måndag.

När vi på fredagen får kontakt med Anton Hellström, VD för HSB Östra, säger han den här typen av boendemiljö inte är någonting de eftersträvar. Han förtydligar att dessa sopkärl har varit en tillfällig lösning, men att den uppenbarligen inte har fungerat.

Ambitionen blir att snabbt kunna åtgärda problemet i form av fler sopkärl och en ordentlig upprensning. När det gäller bristen på kontakt mellan hyresgästerna och HSB tycker Anton Hellström att det är olyckligt.

– Det är tråkigt att man upplever att man inte känner sig lyssnad på. I det här fallet tror jag att det har ramlat lite mellan stolarna. Så här ska det inte behöva vara.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!