Sophia Jarl svarar upprörda lärare om besparingarna

Nödvändiga förändringar genomförs nu i Norrköpings skolor.

Forskning visar också att det inte är självklart att större klasser försämrar resultaten utan att det handlar mycket om det pedagogiska ledarskapet, skriver kommunstyrelsens ordförande Sophia Jarl (M).

Forskning visar också att det inte är självklart att större klasser försämrar resultaten utan att det handlar mycket om det pedagogiska ledarskapet, skriver kommunstyrelsens ordförande Sophia Jarl (M).

Foto: Joakim Blomqvist

Insändare2023-05-26 19:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar

"Tryck inte in fler elever i klasserna med färre lärare" NT 25/5

Det är helt avgörande för att säkerställa det som jag hoppas att alla skattebetalare tycker är viktigt - att barn och ungdomar i förskolor och skolor ska möta behöriga pedagoger och lärare. Forskning visar att skolresultat förbättras avsevärt när eleverna undervisas av en lärare eller pedagog som har rätt behörighet. 

Forskning visar också att det inte är självklart att större klasser försämrar resultaten utan att det handlar mycket om det pedagogiska ledarskapet.

Idag finns det cirka 1 400 tomma platser inom de kommunala skolorna. Det är platser som delvis bidrar till utbildningsnämndens ekonomiska utmaningar. Jag förstår att de lokalreformer vi nu genomför i ett första läge väcker negativ uppmärksamhet. Som alltid när okända saker händer, som vi inte vet vad de innebär, så reagerar vi på det.

De här förändringarna sänker utbildningsnämndens lokalkostnader redan under 2024 och möjliggöra för fler barn och ungdomar att undervisas av behörig personal. Så med detta sagt; jag ber om tålamod och tolerans. Ett osäkert läge kommer ljusna fram till 2024 och jag ska tillsammans med mina förtroendevalda kollegor och kommunens organisation göra allt för att det här ska bli så bra som möjligt.