ApropÄ
Jag skulle vilja att ni politiker svarar pÄ följande frÄgor.
Hur kommer Sveriges framtid att bli? Nu nÀr ni drar in pÄ skolor, personal inom skolan?
Kontentan av ert beslut kommer att bli att skolan kommer att tvingas fÄ större barngrupper med fÀrre personal. Vilket kommer att bli att eleverna inte kommer att nÄ kunskapskraven.
Sverige kommer att sjunka Ànnu mer i Pisa-undersökningar, det kommer att bidra till mer psykisk ohÀlsa, barn som inte kommer att klara av skolan, mer brottslighet pÄ grund av att skolan inte kunde hjÀlpa/undervisa elever pÄ rÀtt sÀtt för att förutsÀttningarna inte fanns dÀr.
SÄ kommer Sveriges framtid att se ut, och det Àr ert fel. Ni politiker som inte ser mÀnniskan, ni ser siffror.
Hur var det med att satsa pÄ skolan, ge skolan rÀtt förutsÀttning? Bygga pÄ barnens framtid, vÄr framtid? Ge alla elever rÀtt form av undervisning som gynnar dem?
Som det ser ut i dagens skola, sÄ Àr det de barn med mest behov som tar alla resurser, de elever som inte klarar av svensk skolform. De som egentligen inte borde gÄ i den hÀr formen av skola.
DÄ menar jag inte de elever som har koncentrationssvÄrigheter eller de elever som bara Àr skoltrötta. De eleverna kommer alltid att finnas. Men jag menar de elever som har autism, grova neuropsykiatriska diagnoser, som inte kan vara i stora barngrupper, som knappt kan vara i en liten grupp. Som behöver en-till-en-stöd hela skoldagar.
De eleverna som gör att övriga elever som Ă€r ânormalâ fungerande inte fĂ„r den hjĂ€lp som de behöver för att de andra barnen krĂ€ver sĂ„ pass mycket, dĂ€r all den lilla resurs som finns lĂ€ggs pĂ„ dessa elever. Samt att de eleverna krĂ€ver ocksĂ„ en hel del annat utanför undervisningen.
Det handlar om möten med vÄrdnadshavare, kontinuerligt, handledning av Centrala barn- och elevhÀlsan, möte med elevhÀlsan pÄ skolan.
All mötestid lÀggs pÄ lÀrarens planeringstid och förtroende tid. Planering för lektionerna blir lidande, och kontentan blir att elever inte fÄr den undervisning som de har rÀtt till, för att tiden och resurserna inte finns för dem.
Men nu tycker ni alltsÄ att vi ska trycka in Ànnu fler elever per klass, med mindre lÀrartÀthet och med fÀrre resurser. Har ni en aning om hur skolan faktiskt ser ut? Har ni en aning om hur barnen mÄr? Hur lÀrarna mÄr? Hur skolan Àr pÄ vÀg att rasa. Har ni en tanke pÄ att barnen som gÄr i skolan Àr vÄr framtid, de som ska ta hand om samhÀllet sedan, som kommer att var dem som tar hand om er nÀr ni Àr gamla?
Ni Ă€r vĂ€lkomna att besöka min klass, dĂ€r jag har sex elever med extremt stora svĂ„righeter, samt övriga elever med inlĂ€rningssvĂ„righeter och Ă€ven ânormalâ fungerande elever som tyvĂ€rr inte fĂ„r rĂ€tt undervisning. DĂ€r vi som arbetar jobbar ihjĂ€l oss för att göra det bĂ€sta som vi bara kan.
VÀlkomna att besöka oss och berÀtta för eleverna att deras framtid Àr oviss och att ni, det Àr ni som politiker som styr samhÀllet och bestÀmmer deras framtid. Ni lovar en massa saker som ni sedan inte kan hÄlla.