Tryck inte in fler elever i klasserna med fÀrre lÀrare

Efter beskedet om att flera skolor och förskolor i Norrköping ska lÀggas ned stÀller en av kommunens lÀrare en rad frÄgor till de ansvariga politikerna.

Folkparksskolan och Rambodalsskolan Àr ett par av de tre skolor och fem förskolor som föreslÄs lÀggas ned.

Folkparksskolan och Rambodalsskolan Àr ett par av de tre skolor och fem förskolor som föreslÄs lÀggas ned.

Foto: Thomas Möller/Calle SlÀttengren

InsÀndare2023-05-25 14:30
Det hĂ€r Ă€r en insĂ€ndare. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

ApropÄ

Jag skulle vilja att ni politiker svarar pÄ följande frÄgor.

Hur kommer Sveriges framtid att bli? Nu nÀr ni drar in pÄ skolor, personal inom skolan?

Kontentan av ert beslut kommer att bli att skolan kommer att tvingas fÄ större barngrupper med fÀrre personal. Vilket kommer att bli att eleverna inte kommer att nÄ kunskapskraven.

Sverige kommer att sjunka Ànnu mer i Pisa-undersökningar, det kommer att bidra till mer psykisk ohÀlsa, barn som inte kommer att klara av skolan, mer brottslighet pÄ grund av att skolan inte kunde hjÀlpa/undervisa elever pÄ rÀtt sÀtt för att förutsÀttningarna inte fanns dÀr.

SĂ„ kommer Sveriges framtid att se ut, och det Ă€r ert fel. Ni politiker som inte ser mĂ€nniskan, ni ser siffror. 

undefined
Folkparksskolan och Rambodalsskolan Àr ett par av de tre skolor och fem förskolor som föreslÄs lÀggas ned.

Hur var det med att satsa pĂ„ skolan, ge skolan rĂ€tt förutsĂ€ttning? Bygga pĂ„ barnens framtid, vĂ„r framtid? Ge alla elever rĂ€tt form av undervisning som gynnar dem? 

Som det ser ut i dagens skola, sĂ„ Ă€r det de barn med mest behov som tar alla resurser, de elever som inte klarar av svensk skolform. De som egentligen inte borde gĂ„ i den hĂ€r formen av skola. 

DĂ„ menar jag inte de elever som har koncentrationssvĂ„righeter eller de elever som bara Ă€r skoltrötta. De eleverna kommer alltid att finnas. Men jag menar de elever som har autism, grova neuropsykiatriska diagnoser, som inte kan vara i stora barngrupper, som knappt kan vara i en liten grupp. Som behöver en-till-en-stöd hela skoldagar. 

De eleverna som gör att övriga elever som Ă€r ”normal” fungerande inte fĂ„r den hjĂ€lp som de behöver för att de andra barnen krĂ€ver sĂ„ pass mycket, dĂ€r all den lilla resurs som finns lĂ€ggs pĂ„ dessa elever. Samt att de eleverna krĂ€ver ocksĂ„ en hel del annat utanför undervisningen.

undefined
Som det ser ut i dagens skola, sÄ Àr det de barn med mest behov som tar alla resurser, de elever som inte klarar av svensk skolform, skriver signaturen LÀrare inom skolan i Norrköpings kommun. Genrebild.

Det handlar om möten med vÄrdnadshavare, kontinuerligt, handledning av Centrala barn- och elevhÀlsan, möte med elevhÀlsan pÄ skolan.

All mötestid lĂ€ggs pĂ„ lĂ€rarens planeringstid och förtroende tid. Planering för lektionerna blir lidande, och kontentan blir att elever inte fĂ„r den undervisning som de har rĂ€tt till, för att tiden och resurserna inte finns för dem. 

Men nu tycker ni alltsĂ„ att vi ska trycka in Ă€nnu fler elever per klass, med mindre lĂ€rartĂ€thet och med fĂ€rre resurser. Har ni en aning om hur skolan faktiskt ser ut? Har ni en aning om hur barnen mĂ„r? Hur lĂ€rarna mĂ„r? Hur skolan Ă€r pĂ„ vĂ€g att rasa. Har ni en tanke pĂ„ att barnen som gĂ„r i skolan Ă€r vĂ„r framtid, de som ska ta hand om samhĂ€llet sedan, som kommer att var dem som tar hand om er nĂ€r ni Ă€r gamla? 

Ni Ă€r vĂ€lkomna att besöka min klass, dĂ€r jag har sex elever med extremt stora svĂ„righeter, samt övriga elever med inlĂ€rningssvĂ„righeter och Ă€ven ”normal” fungerande elever som tyvĂ€rr inte fĂ„r rĂ€tt undervisning. DĂ€r vi som arbetar jobbar ihjĂ€l oss för att göra det bĂ€sta som vi bara kan. 

VÀlkomna att besöka oss och berÀtta för eleverna att deras framtid Àr oviss och att ni, det Àr ni som politiker som styr samhÀllet och bestÀmmer deras framtid. Ni lovar en massa saker som ni sedan inte kan hÄlla.