Vi kan aldrig konkurrera med Saab:s flygplats

Folk trivs då skatten går till bra grejer - då flyger de inte iväg, skriver Anders Wennerblad i sitt svar på Lennart Zachrissons tidigare insändare.

Vi har en flygplats med goda förbindelser inom en halvtimmes avstånd, det är tillräckligt för näringslivet, skriver Anders Wennerblad. Arkivbild.

Vi har en flygplats med goda förbindelser inom en halvtimmes avstånd, det är tillräckligt för näringslivet, skriver Anders Wennerblad. Arkivbild.

Foto: Saab

Insändare2023-08-21 13:53
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar

"Norrköping måste bli en stad där folk vill bo" NT 20/8

Eftersom företagarna inte använde flygplatsen då det fanns reguljära linjer så lades den ned av staten. Konstgjord andning med 30 miljoner av kommunalskatten år efter år hjälper inte. Den går med miljonförlust trots detta stöd. 

Att företag försvinner från Norrköping beror inte på flygplatsen. Den är ju kvar trots att den inte behövs och har funnits här sedan 1934.

Indiens teknikutveckling är glödhet, tvärtemot vad Lennart Zachrisson tror. Många svenska företag har anställda i Indien då kompetens saknas i Sverige. Så att de köpt nära 1 000 fossildrivna jetplan för 30 års drift är för att de vet att inga alternativ kommer inom rimlig framtid.

Vi har en flygplats med goda förbindelser inom en halvtimmes avstånd, det är tillräckligt för näringslivet. Vi kommer aldrig kunna konkurrera med en flygplats som stöds av Saab.

Min kommunalskatt behövs till annat än miljöskadliga charterresor och sportflygande. Om skatten räcker till bra saker för alla i Norrköping så trivs folk och lockas att bo här. De ska inte flyga iväg.