"Norrköpings flygplats "grön-tvättar" med solcellspark" NT 2/8
Ju fler arbetstillfällen, ju fler som betalar skatt, ju mer pengar ju bättre möjligheter att ta hand om det som Anders Wennerblad i sin insändare önskar.
Jag vill påstå att det är arbetstillfällen som skall till, inte nedläggning av ytterligare en flygplats. De senaste 50 åren har vi blivit av med flertalet stora industrier som inte har ersatts.
Norrköping ligger i bottenskiktet vad det gäller företagarklimat och på tionde plats när det gäller ökning av innevånare. Det är där vi borde använda vår energi till för att ändra på, inte kräftgång med nedläggning av flygplatser, som minskar vår attraktionskraft för nya etableringar.
Det är inte många storflygplatser i Sverige som orkar med att bära sina egna direkta kostnader, indirekt hävdar jag att det är en lönsam affär för samhället med de synergieffekter som det medför.
För några månader sedan undersöktes möjligheten att starta ett företag för utveckling av eldrivna flygplan i Norrköping. Denna möjlighet gick vidare till en annan stad. Självklart tycker jag.- För vem skulle starta ett flygföretag i en stad där flygplatsen år efter år hotas av nedläggning. Tråkigt med tanke på den fantastiska utveckling som elbilar har haft de senaste åren och som flyget nu är på god väg med.
Det behövs en rejäl satsning på flygplatsen plus framtidstro så den kan bli en lönsam affär i framtiden. Att Indien köper tusen stycken fossildrivna flygplan är inget argument, Indien är inte speciellt miljömedvetna om jag är rätt underrättad.
Beträffande solceller anser jag att det är en utmärkt ide, den överskottsel som produceras går att omvandla till vätgas, som går att förvaras och omvändas till el igen, när behov föreligger. Restprodukter är syre och vatten. Tekniken finns redan sedan länge.
Norrköping är en fin stad med en infrastruktur och möjligheter som många andra städer saknar. Mitt i Sverige, en jättefin hamn, E4:an passerar förbi, järnväg och flygplats och vatten som rinner genom staden.
Norrköping måste bli en stad där folk vill bo, där företag är välkomna och där båt- bil-och andra turister vill besöka och där det finns framtidstro. Jag vill inte se Norrköping som en sovstad till Linköping, Nyköping eller Stockholm.
Jag tror att den nya kommunstyrelsen kommer att förvalta dessa möjligheter men det kommer att ta tid och kosta pengar och det förlösande orden är ökning av arbetstillfällen.