Apropå
"Så stärker beskedet om Bromma Norrköpings flygplats" NT 30/11
Olsson menar att de regionala flygplatserna är baser för sjöräddningen, ambulansflyg och brandflyg. Det är argument som också används av våra styrande kommunalråd för att motivera Kungsängens framtid. Men det är påståenden som inte är sanna. Norrköpings flygplats har inte längre status av beredskapsflygplats.
Olsson vill också se statsstöd till Norrköpings flygplats trots att tågförbindelserna till Stockholm är mycket goda. Han menar att flygplatsen i Norrköping avlastar Arlanda. Jag kan inte se att de enstaka charterflyg som startar och landar på Kungsängen kan ha någon betydelse för Arlandas kapacitet. Än mer bisarrt blir Olssons förslag att göra alla regionala flygplatser till dygnet runt öppna beredskapsflygplatser.
Dessvärre är det inte bara på ledarsidan i NT som dessa villfarelser sprids. Våra styrande kommunpolitiker griper varje halmstrå för att motivera 30 miljoner i kommunalt bidrag årligen för en flygplats utan reguljärt flyg. Det ena flygbolaget efter det andra har, trots extra subventioner, lagt ner Norrköping som destination eller gått i konkurs. Nu startar och landar något ”badflyg” till värmen per vecka och några laster islandshästar per år. Ett och annat taxiflyg kanske ska nämnas för ordningens skull.
När flygplatsen inte tog fart i kommunal regi sattes förhoppningarna till en utförsäljning till privata intressen. Men det lyckades inte. Nu hoppas man att EU-projektet Aero EDIH ska rädda Norrköpings flygplats. Men det är egentligen ett projekt för att utveckla IT-teknologi och cybersäkerhet. Projektets 30 miljoner kommer i första hand att gå till Universitetet och IT-företag, och inte till flygplatsen. Frågan är om ens flygplatsen är nödvändig för att genomföra projektet.
Trots det kärva ekonomiska läget i kommunen funderar man inte på vad 30 miljoner per år kan göra i annan verksamhet. Det enda som nu flyger all världens väg är uppenbarligen kommunala skattekronor.