Efter att ha lyssnat på avsnittet och läst uppföljande artiklar i NT kunde konstateras att mötet med Marie Morell var en besvikelse för Hedda Rundgren då hon inte upplevde att hon fick svar på lösningar som kan förbättra arbetssituationen för de anställda.
Har själv i många år arbetat som sjuksköterska inom olika verksamheter och har under årens lopp upplevt hur känslan av otillräcklighet ökat gentemot patienterna. Dels har antalet patienter per vårdlag ökat, ständiga överbeläggningar på grund av för få vårdplatser, sjukskrivna kolleger med extrapass som följd. Aldrig känna att man kan vara ledig med gott samvete då det nästan alltid fattas personal. En lön som ej motsvarar det ansvar och viktiga arbete man utför. Ja, listan kan göras lång.
Administrationen har också ökat mycket vilket tar fokus från det patientnära arbetet. Detta verkar ju vara ett problem i alla verksamheter där man arbetar med människor, som till exempel skolan.
När sjukhuspersonalen påtalar de aktuella problemen som vi kan läsa om nästan dagligen i nyhetsmedia är nästan alltid politikerna och den högsta ledningen av en annan uppfattning än de som verkligen står patienterna närmast i sina yrkesroller. Ett exempel är när det flera gånger i media framkommit att personalen anser att patientsäkerheten är i fara och politikerna eller högsta ledningen är av en annan uppfattning.
Situationen inom vården kommer aldrig att förbättras så länge ledning och personalen på golvet står så långt ifrån varandra. Låt de som arbetar på golvet vara med och bestämma om vad som krävs för att få en bättre arbetsmiljö. Det är de som är experterna. Samt sluta tro att ökad digitalisering alltid underlättar för personalen.
En stor eloge till dig Hedda som vågar ta bladet från munnen och stå upp för alla dina arbetskamrater. Hoppas att ni som kämpar någon gång kan mötas av ödmjukhet och en känsla av respekt från de som bestämmer.