Sänk priset och bygg ut landsbygdstrafiken

Det är intressant att moderaternas Sophia Jarl svarar på vår debattartikel om landsbygdstrafiken med att angripa billigare eller gratis kollektivtrafik.

Jag anser att det första och viktigaste är att ge nya tydliga ägardirektiv till Östgötatrafiken om att sluta lägga ner landsbygdslinjer, skriver Nicklas Lundström (V).

Jag anser att det första och viktigaste är att ge nya tydliga ägardirektiv till Östgötatrafiken om att sluta lägga ner landsbygdslinjer, skriver Nicklas Lundström (V).

Foto: Vänsterpartiet

Debatt2022-08-30 19:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Replik

”Ska regionen ansvara för kollektivtrafiken?” NT 25/8

Faktum är ju att om marknaden fick styra skulle vi ha absolut noll och ingen kollektivtrafik på Norrköpings landsbygd. Norrköpingsmoderaterna är nästan alltid extrema marknadsdyrkare. Men eftersom landsbygdstrafiken ofta är något som vi tillsammans betalar för till 80-90 procent så är jag glad att man kan göra ett avsteg från sin dogmatism i den här frågan. 

Vi i Vänstern ser kollektivtrafik, liksom sådant som vatten, försvar, elförsörjning och välfärd som grundläggande samhällsbehov som vi gemensamt ska kontrollera och finansiera. 

Det är mycket riktigt så att vi vill ha lägre biljettpriser. I måndags gick vi ut med att vi vill halvera biljettpriserna i hela Sverige. För att klara klimatomställningen måste politiken helt enkelt ta ledningen. Transporter är idag den enskilt största utsläppskällan i Sverige och ett av de enklaste sätten att få ner utsläppen är att se till att fler kan och vill åka kollektivt. 

Idag är ju tyvärr Östgötatrafiken ofta dyrare än att ta bilen själv, och alltid dyrare än om man är två i en bil. Så kan vi inte ha det. Att åka kollektivt har dessutom blivit mer än dubbelt så dyrt de senaste tjugo åren.

När det gäller vad som behöver göras för att stoppa nedläggningen av landsbygdsbussarna i Östergötland och faktiskt vända utvecklingen och börja öppna nya linjer igen så håller jag med Sophia Jarl i mycket. Jag anser att det första och viktigaste är att ge nya tydliga ägardirektiv till Östgötatrafiken om att sluta lägga ner landsbygdslinjer. 

Nu när plötsligt alla partier i Norrköping verkar hålla med oss om det så kanske det går att flytta regionen i den riktningen. Den andra vägen man kan pröva är att flytta ansvaret till förvaltningsform med direkt politiskt styrning och lägga ner bolagsformen helt och hållet. Men om inte de vägarna är framkomliga så är jag självklart beredd att diskutera en återkommunalisering eller mer direkt kommunal styrning av kollektivtrafiken. Avvecklingen av Norrköpings landsbygd måste helt enkelt få ett slut.