Norrköpings flygplats är verkligen unik

Som avlönad PR-konsult ska man kunna göra reklam för precis vad som helst. Även en med kommunala skattemedel finansierad, av staten nedlagd flygplats som inte behövs.



Att Norrköpings flygplats har en unik position är fel. Skavsta ligger däremot bra till. Särskilt då nya järnvägen Ostlänken får en station precis där med snabb förbindelse hit, till Södertälje, Nyköping och till Stockholm, skriver Anders Wennerblad.

Att Norrköpings flygplats har en unik position är fel. Skavsta ligger däremot bra till. Särskilt då nya järnvägen Ostlänken får en station precis där med snabb förbindelse hit, till Södertälje, Nyköping och till Stockholm, skriver Anders Wennerblad.

Foto: Thomas Möller

Debatt2022-05-02 13:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Replik

"Norrköpings flygplats har en unik position i Sverige" NT 30/4


Den innebär stora nackdelar för stadens expansion, för Dagsbergs utveckling med ny skola och idrottshall, för byggmöjligheter i stadens östra delar, för våra behov av mark för lager, småindustrier och odlingsarealer.



Ulf Peder Olrog skrev på 1940-talet den ironiska sången ”Allting går att sälja med mördande reklam – kom och köp konserverad gröt.” Det gäller att hitta varje halmstrå till att låta positiv i sin PR-argumentation.
Lina Skandevall menar att högteknologiska företag i Linköping behöver vår flygplats. Dom har ju en egen som i alla år haft reguljär trafik och som dessutom behövs för SAAB med sin verksamhet.
Om dom behöver vår också så ska dom väl står för notan.



Om företagen i Norrköping behövt en flygplats så skulle den ha gått med vinst via reguljära linjer. Nu är det för bad- och nöjesflyg samt privata sportplan som vi Norrköpingsbor betalar mångmiljonbelopp år efter år.
Lina Skandevall tror att Östgötatrafiken vill flyga med drönare till Arkösund eftersom bussarna dit går halvfulla.  Jag undrar hur drönaren ska kunna landa vid alla de hållplatser som finns längs linje 440 och dessutom om det är smart att drönaren ska utgå från Norrköpings Flygplats. Den bör gå från Resecentrum och nya snabbtåget.  Men redan utvecklade elbussar och elbilar är väl effektivare om ett stort område ska betjänas.

Att Norrköpings flygplats har en unik position är fel. Skavsta ligger däremot bra till. Särskilt då nya järnvägen Ostlänken får en station precis där med snabb förbindelse hit, till Södertälje, Nyköping och till Stockholm.
Vi har även nära till Linköping med etablerad trafik. Norrköping är inte alls med i statens förslag till några nya beredskapsflygplatser och brandflyget finns på Skavsta.

Lina Skandevall avrundar med att konstatera att hon inte vet hur framtiden kommer att se ut. Men vi är många som vet att marken där flyget nu blockerar behövs till något bättre. Vi vet att vi måste äta mat även när det finns drönare som för övrigt inte kräver en stor flygplats. Även då måst vi odla mat på våra åkrar som nu förstörs för evigt av lager för Kina-import, asfalt och betongpålar.


Ja Lina Skandevall – Norrköpings Flygplats är unik, som du skriver. Den är dyr, den är nedlagd, den behövs inte, den lever på konstgjord andning sedan många år och den blockerar Norrköpings hållbara framtid och bör snarast förädlas till något för alla positivt.