När drönarfrakt är en del av vår vardag, när elflyg är det givna sättet att ta sig ut i Europa och Östgötatrafiken har lyft en nivå – bildligen – genom att erbjuda on demand-drönare som ersätter de halvtomma bussarna till Arkösund, en betydligt smartare, billigare och mer klimatsmart lösning som kompletterar den konventionella busstrafiken. Budbilar har ersatts av drönare som kan leverera paket inom två minuter i stan. Solcellerna runt flygplatsen genererar el och laddstationer för framtidens elflyg och runt omkring flygplatsen finns företag som servar elflyg och utvecklar drönare. Norrköping är tillsammans med Linköping Sveriges självklara centrum för flyg och drönare med forskning i världsklass.
En utopi? Knappast. Konkurrensen är knivskarp och den som är först vinner. Redan 2026 beräknas det första eldrivna flygplanet vara i luften med kapacitet för 19 passagerare. Den första drönaren testflyger mellan Mjärdevi Science Park och Kungsängen i Norrköping redan i oktober.
Samtidigt arbetar SRF, Sverige regionala flygplatser, stenhårt för att bli koldioxidneutrala. Norrköping är där om ett par år. Flygplatser kommer att bli ett viktigt nav för energiomställningen där kraften från flygplatser med solceller, laddinfrastruktur kan bidra till kommunerna. Görs satsningen har vi också förberett för framtidens flyg som kommer behöva el och som ger möjlighet att nå nya svenska destinationer på ett snabbt, klimatsmart och billigt sätt.
Norrköping flygplats har dessutom en unik position i Sverige – med alla transportslag, ett utmärkt logistiskt läge och förutom det finns forskning i världsklass på Linköpings universitet.
Just nu pågår 27 forskningsprojekt inom området på Linköpings universitet. Universitetet besitter en enorm kompetens inom bland annat automation, AI och urban air mobility och är delaktiga i fem nyckelprojekt för utvecklingen av luftfarten i Europa. Det är läge att slå sig för bröstet och visa vad den här regionen besitter för kompetens.
Vi bor dessutom granne med både Luftfartsverket och Transportstyrelsen och har ett etablerat samarbete.
Faktum är att det här gör oss till en utmärkt plats för ett ”center of excellence” för drönare, det vill säga en samlingsplats för kunskap och kompetens där forskning, företag och andra organisationer möts för att skapa synergieffekter och arbeta framåt. Det här skulle generera arbetstillfällen och skapa nya intäktskällor i form av fastighetsintäkter för flygplatsen. Redan nu tittar nyfikna etableringsögon på Norrköping och på regionen – med både flyg och drönare blir vi enormt attraktiva.
Därför gör det ont i mitt norrköpingshjärta när diskussionen om Norrköpings flygplats handlar om att ”det är dumt att subventionera en flygplats som enbart erbjuder charter” som slarvigt används som argument i debatten.
Det går inte att räkna med att flygplatsen ska gå med vinst direkt. Att fastna där innebär en skrämmande låg vision för staden. Det handlar om att förstå att flygplatsen bär en samhällsnytta som sträcker sig betydligt längre än det konventionella flyget och att framtidens flygplatser är en viktig del av samhällets infrastruktur. Det kommer säkert att bli ett glapp innan elektrifieringen är fullt utvecklad. Men att lägga ner och bygga bostäder i väntan på framtiden vore djupt olyckligt.
För det är framtiden vi missar om flygplatsen läggs ner. Vi missar möjligheten att etablera innovativa företag. Vi missar förresten inte bara tillfället, vi stänger fönstret helt. Vi måste kunna se längre än flygplatsens funktion i dag, vi måste relatera till hur den ser ut i morgon. Exakt hur framtiden kommer att se ut vet ingen, men jag är helt säker på att den blir ljusare om vi ser till att välkomna framtidens klimatsmarta entreprenörer, teknik och utveckling till stan.
Lina Skandevall
PR-konsult som skriver krönikor i NT