När dörrarna glidit igen är det tyst. Skärmarna i avgångshallen förkunnar att det inte avgår några flyg från Norrköpings flygplats den här dagen. Vid en första anblick är det tomt men längre in i lokalen arbetar Mohammed Benayzah. Han har varit flygplatsen trogen i 25 år men än har han inte upptäckt att han har fått besök.
Hans arbetsplats är ofta i blickfånget i mediedebatten. Vissa tycker att flygplatsen är för dyr och att marken borde säljas medan andra menar att flygplatsen är absolut nödvändig.
Det är sällan lönsamt att driva en flygplats och det är fler kommuner än Norrköping som brottas med lönsamhetsproblem. I Sverige finns 42 flygplatser. Tio av dessa ägs av staten, dessa lämnar vi därhän, de andra 32 ägs av kommuner och regioner, så kallade regionala flygplatser.
Den senaste årsredovisningen för Norrköping Airport visar att flygplatsen hade intäkter på drygt 15 miljoner kronor. Förutom flygverksamhet får bolaget intäkter från parkeringen och lite hyresintäkter från företag som hyr in sig på området.
Researrangörerna som säljer charter till soltörstande resenärer betalar en kostnad baserad på antalet passagerare per avgång. Varje hantering av bagage och passage genom säkerhetskontrollen ger intäkter till flygplatsen. Ett fullt plan ger mer än ett halvfullt. Ett stort plan som väger mycket ger mer än ett litet. Ett fullt charterflygplan kan ge mellan 35 och 40 000 kronor till flygplatsen, sedan tillkommer kostnader för extra service, enligt Peter Jansson som är vd för Norrköping Airport AB.
Utanför fönstret pågår en filminspelning och ett flygplan kör fram och tillbaka på plattan. Kameran i bilen bakom följer varje rörelse och någonstans i närheten finns även skådespelare men de syns inte till. Det är ett filmteam som lånat Norrköpings scenografi och de betalar en liten slant för att hålla till på området. Varje krona är välkommen för flygplatsen.
– Vi tar extra betalt av våra flygbolag om de exempelvis vill ha hjälp med catering, städning, att tömma toaletter, att ta bort is på flygplanet och att tanka, säger Peter Jansson.
Flygplatsen får också ett driftsbidrag från Norrköping Rådhus AB som ägs av kommunen. Storleken på bidraget har varierat över tid, förra året låg det på 28,5 miljoner kronor. Driftsbidragen räcker dock inte för att täcka flygplatsens kostnader, kommunen måste även skjuta till extra stöd i form av koncernbidrag från Rådhus AB för att flygplatsen ska klara sina utgifter.
Vi har tittat på årsredovisningar sedan 2015 och kan konstatera att flygplatsen behövt extra stöd varje år. De fyra senaste åren har det legat på runt fem miljoner kronor.
Även staten ger bidrag till flygplatser som är av nationellt eller regionalt strategiskt intresse, det är för att vissa delar av landet inte ska bli för isolerade. Norrköping får inte del av sådant stöd.
Grafen nedan visar vad de regionala flygplatserna fick av sina ägare under 2022, siffrorna är hämtade från flygplatsernas årsredovisningar. Det är dock lite knepigt att jämföra bidragen för att det kan finnas bidrag som inte syns i årsredovisningarna. En flygplats kan exempelvis få betala hyra till kommunen för sina lokaler men i gengäld få tillbaka samma summa i högre driftsbidrag. Så är fallet i Norrköping.
Likaså i Linköping. De kompenseras av sin ägare för sina lokalkostnader och även för uteblivna intäkter från parkeringsplatsen.
– Linköpings kommun ger mycket till sin flygplats men man får också mycket tillbaka. Om man vill jämföra bidragen måste man samtidigt titta vad man har för typ av flyg. Vi har reguljärflyg som genererar stora intäkter till regionens hotell och restauranger. Innan pandemin välkomnade vi cirka 500 utländska affärsresenärer i veckan som spenderade cirka 2 500 kronor per dygn, säger Camilla Lejon, vd på Linköping City Airport.
Peter Jansson, på Norrköpings flygplats, betonar att charterflyget även gynnar hotell och restauranger i Norrköping där till exempel charterbesättningar och morgontidiga resenärer köper hotellnätter.
I statistiken ser det ut som att flygplatsen i Sundsvall klarar sig nästan helt utan bidrag från sina ägare, i årsredovisningen syns bara ett litet koncernbidrag. Men de har ett annat upplägg och får sina underskott täckta i efterhand av Sundsvall och Timrå kommun. För 2022 var det 23,7 miljoner kronor.
Flygplatsen i Sundsvall har stora kostnader för personal, det beror på att de har postflyg som kommer på nätterna. Vissa dagar i veckan är flygplatsen stängd bara en timma och 45 minuter.
– Sen har vi en gymnasial utbildning där man kan utbilda sig till flygplanstekniker och vi har också en brand- och räddningsutbildning hos oss. Vi har många anställda men vissa jobbar bara med utbildningarna, säger Frank Olofson, flygplatschef.
Diagrammet nedan visar hur mycket personal en flygplats har, kopplad till antalet in- och utrikesflyg som är personalintensiva flygningar. Norrköping hade 29 anställda och 281 flyg att ta hand om under 2022. Det blev 9,7 flyg per anställd och år.
Siffrorna har vi hämtat från Transportstyrelsen samt flygplatsernas årsredovisningar. Det kan finnas lokala personal-lösningar som påverkar statistiken. Linköping exempelvis delar viss personal med SAAB. Och Mora och Borlänge är två flygplatser som delar personal med varandra.
I ena änden av statistiken finns Torsby flygplats, de har fler in- och utrikesavgångar än Norrköping men bara fem anställda.
Hur går det ihop?
– Vi är lite på svältgränsen och skulle behöva ta in en gubbe till men samtidigt försöker vi rätta mun efter matsäck. Det är ju skattemedel och då ska man hålla hårt i varenda krona, säger Martin Berglund, flygplatschef i Torsby.
Både Norrköping och Torsby är EU-certifierade flygplatser vilket ställer krav på att personalen ska ha vissa kompetenser. Däremot skiljer sig flygplatserna åt när det gäller hur stora plan som kan landa. Norrköping kan ta emot större plan, det innebär att det behövs mer servicepersonal, men det kräver även fler brandmän på plats när ett plan ska landa eller lyfta. Det är EU-regler och inget som flygplatserna själva styr över.
Att det krävs mycket folk är en stor utmaning.
Peter Jansson
vd
Så Norrköping är beroende av kommunala bidrag för att det är just chartertrafik med stora plan som avgår härifrån?
– Ja, det är en slutsats, absolut. Men är det något som är lönsamt idag så är det charter, säger Peter Jansson på Norrköpings flygplats och tillägger att de ständigt letar efter en reguljärflyglinje för näringslivet.
Men samtidigt driver chartern kostnader?
– Ja, just för att det krävs mycket folk, det är en stor utmaning.
Skulle ni kunna ha fler flyglinjer utan att behöva anställa?
– Ja, så är det. Då kan man ju fundera på om vi skulle kunna vara färre men vi är en ganska högt kodad flygplats, alltså att vi kan ta emot stora flygplan, och det kräver en högre bemanning.
Mohammed Benayzah som arbetat 25 år på golvet i flygplatsen tar plats i skenet från lysrören. Hans dagar består av flera arbetsuppgifter och just den här dagen ansvarar han för att svara på frågor i servicedisken. Han trivs. Utan flygplatsen vet han inte vad han skulle göra.
– Jag hjälper till med allt möjligt och försöker ge god service, säger han och i en blick av ömsesidig förståelse inser vi båda att journalisten mitt emot honom kan utnyttja hans position. Han tittar ner.
Debatten i media om flygplatsen har stundtals varit utmanande för de anställda som ofrivilligt sett sig hamna i skottgluggen.
Som i dag, när det inte kommer några flyg, vad gör du då?
– Just nu svarar jag på mejl och jobbar med administrativa sysslor. Det går alltid att förbereda.
Två män i gula varseljackor kommer gående genom avgångshallen, de hälsar och slinker in bakom disken, upptagna med sitt.
– Det finns alltid saker att göra på flygplatsen, det är mycket skötsel och underhåll. Alla anställda har saker att göra, förklarar Mohammed Benayzah.
Den här flygplatsen måste vara i perfekt skick?
– Vi försöker hålla efter så gott vi kan, det är oftast mer lönsamt att renovera och serva än att köpa nytt, säger han med ett leende och vänder åter blicken mot skärmen.
När vi ses nästa gång arbetar han i incheckningsdisken. Han har en lång kö med människor framför sig som ska med säsongens sista flyg till Rhodos.
Charterflygplats som epitet för Norrköpings flygplats är inte en helt sann beskrivning, det märks i Transportstyrelsen statistik över landningar. De här siffrorna visar årets siffror till och med september månad.
Drygt hälften av landningarna i Norrköping utgörs av skolflyg – alltså att man utbildar blivande piloter. Den näst största andelen flyg är privatflyg.
I den här kategorin hittar vi de lokala flygklubbarna; Norrköpings Segelflygklubb och Norrköpings Automobil och flygklubb (NAFK). De håller till på Norrköpings flygplats och betalar ett årskort för att kunna nyttja landningsbanan. Segelflygklubben betalar 5 400 och NAFK, som också använder sina plan till att utbilda piloter, betalar cirka 6 700 kronor per år för sina tre plan. Två av deras medlemmar har dessutom egna flygplan som de betalar en liten avgift för.
Om man har ett privatplan och inte har ett årskort som gäller för Norrköpings flygplats kostar det en liten slant att landa här, mellan 350 och 900 kronor, beroende på vikt på flygplanet.
I regel klarar sig skolflygen själva på flygplatsen men privatplan eller taxiflyget kan ibland beställa extra service.
– Det kan handla om att boka taxi eller hotell. Det kan också vara att de vill ha hjälp med att tvätta linnedukar eller beställa fina snittar från en restaurang. Det kan komma hit väldigt fina flygplan som är i en helt annan liga, säger Peter Jansson.
Ett argument som ibland används för att motivera flygplatsens existens är att den behövs för ambulanstransporter. I kategorin aerial work finns dessa flyg, tillsammans med brandflyget, reklamflyg, flygfotografering, jordbruksflyg med mera.
Under 2023 från januari till och med september har Svenskt Ambulansflyg besökt Norrköpings flygplats 18 gånger och Linköpings 173. Antalet besök skiljer sig från siffrorna i grafen ovan men det beror på att Svenskt Ambulansflyg ibland lyckas samordna transporter. De gånger ambulansflyget besökt Norrköping har Linköpings flygplats varit stängd.
– Linköping är beredskapsflygplats så det är den vi ska använda men de har haft lite svårigheter med att hålla öppet så ibland har vi varit tvungna att använda Norrköping. Det gör att det blir lite knöligt för oss men 70 procent av våra transporter är inte akuta, säger Mariann Holmberg, kommunikatör på Svenskt Ambulansflyg.
Peter Jansson tycker att Norrköpings flygplats också fyller en funktion och har försökt påverka regeringen för att Norrköping ska få status som beredskapsflygplats – och därmed kunna ta del av statliga bidrag.
– Vi har pratat med flera i departementet för att påvisa att vi gör nytta. Vi har ju argumentet med ambulanshelikoptern, den har ett behov av att kunna landa på Norrköpings flygplats. I Linköping finns en helikopterplatta på US, så ser det inte ut här. Det blir en fråga för regeringen om hur man värderar snabbhet, säger han och berättar att i år har ambulanshelikoptrar landat tio gånger på flygplatsen.
I budgetpropositionen för 2024 föreslår regeringen att det statliga bidraget till kommunala och privata flygplatser mer än fördubblas, från 103 miljoner kronor till 210 miljoner kronor årligen. De flygplatser som ska få del av stödet är beredskapsflygplatser eller sådana som har flyglinjer som upphandlats av staten. Det gäller alltså inte Norrköping i dagsläget. Besked väntas innan året är slut.
Vi har varit i kontakt med Andreas Carlson (KD) som är infrastruktur- och bostadsminister. Han säger att flygfrågorna har hög prioritet för regeringen och att de ska utreda vilka flygplatser som ska vara beredskapsflygplatser skyndsamt. Han ger dock inga svar om framtiden för Norrköpings flygplats.