Vargarnas skulder: Över en miljon kronor

Skulderna har gott och väl passerat miljonen. Vargarna behöver ha in åtminstone uppemot 500 000 innan årsskiftet för att undvika konkurs.

Vargarna går en tuff höst till mötes med skulder på en bra bit över en miljon.

Vargarna går en tuff höst till mötes med skulder på en bra bit över en miljon.

Foto: Johny Daagh

Speedway2019-09-27 14:30

Det är bistra tider i Varglyan. Det skrev Sporten om redan för ett par veckor sedan, när nye vice ordföranden Michael Olsson berättade om att klubbens existens är hotad efter ett par tuffa år.

På torsdagskvällen hade klubben ett möte för medlemmar och funktionärer och där la man också alla siffror på bordet för att alla skulle få en uppfattning om omfattningen av situationen.

– Det var ändå en väldigt positiv känsla på de medlemmar som var där, och en känsla av att många vill vara med och bidra och hjälpa till. Sedan är det väldigt mycket som ska redas upp, säger Michael Olsson.

Med sig från 2018 hade klubben ett minusresultat i föreningen på drygt 352 000 och i aktiebolaget på drygt 432 000. Dessutom var fordringar och tillgångar i kassan betydligt lägre än skulderna i båda. Nästan 1,7 miljoner fanns i kortfristiga skulder i aktiebolaget och föreningen tillsammans, enligt siffrorna som styrelsen la fram för medlemmarna.  

– Det är väl det som är lite nytt för mig, att det var så pass illa redan när man gick in i säsongen, säger Olsson som klev in i styrelsen först på sensommaren.

För att kompensera det budgeterades det för högre intäkter i år, men 2019 har inte heller varit ett lyckat år ekonomiskt sett. Prognosen som styrelsen gör är att intäkterna kommer att hamna under budget med cirka 530 000 kronor för aktiebolaget och med cirka 260 000 i föreningen. Totalt alltså 790 000. Kostnaderna har inte ökat mot förra året, men däremot varit lite högre än budget.

Ett tufft läge således där prognosen är att leverantörsskulderna (inklusive de till förarna) vid årsskiftet kommer ligga på 1 123 504 kronor i aktiebolaget och 337 208 kronor i föreningen.

Ett akut läge med andra ord.

I presentationen för medlemmarna berättade styrelsen att man räknar med att det behöver komma in någonstans runt 400 000–500 000 kronor senast till årsskiftet för att man ska undvika konkurs.

Då krävs det också att övriga skulder kan förhandlas om, sänkas eller senareläggas för att kunna ha längre avbetalningstider.

– Då kan vi plocka av en del av kostnaderna som vi släpar med och därefter göra en omstart med ett ganska billigt lag och lägre kostnadsbudget. Det kommer vara fokus på intäktssidan och att börja göra plusresultat, men det här är något vi kommer att få leva med ett antal år framåt.

Har ni haft några diskussioner med förare och fordringsägare om att kunna omförhandla skulderna?

– Vi har inte gjort det än, vi måste först se vad som finns. Det är inte lätt när vi inte har något att komma med än, då är det ingen mening med att ha de diskussionerna. Vi har förstås en dialog men den biten tar vi efter att vi haft vårt möte med sponsorerna (3 oktober).  

Där, eller på något annat sätt, hoppas klubben kunna hitta sponsorer, finansiärer eller någon borgenär som kan gå in och hjälpa till på kort sikt. Den 11 eller 12 oktober kör man också en partävling på Ica Maxi Arena som man hoppas ska generera lite intäkter.

Om klubben löser den akuta krisen är målsättningen att kunna ha ett lag i allsvenskan kommande säsong.

När måste ni ha en feeling för om det kommer att gå eller inte?

– Det måste vi egentligen ha redan nu. Anmälan om serietillhörighet görs preliminärt redan i oktober. Definitiv anmälan med förartrupper görs 1 december så då måste vi ha bestämt oss. Som det känns nu har vi tre–fyra veckor på oss till ett beslut om hur vi gör med 2020.

Skulle det gå att få klubben att leva vidare men bara köra i division 1 kommande säsong?

– Vi måste naturligtvis fundera på det också. Men då tappar vi publiken, det blir inga intäkter på den sidan. Vi kanske kan få det att gå runt men det skulle bli svårt att skapa oss förutsättningar för att kunna betala av våra skulder om vi inte kör i allsvenskan. Men vi får givetvis ställa den frågan också till våra sponsorer.

Michael Olsson har kommit in för att försöka reda upp klubbens ekonomiska läge som är tufft.
Michael Olsson har kommit in för att försöka reda upp klubbens ekonomiska läge som är tufft.
Karta: Kråkvilan
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!