"Så illa att det inte går att beskriva"

Om Vargarna inte skulle kunna köra i allsvenskan är det ett nytt hårt slag – för förarna och sporten. ”Så illa att det inte går att beskriva”, säger Daniel Davidsson.

Daniel Davidsson.

Daniel Davidsson.

Foto: Christer Gustafson

Speedway2017-02-22 11:55

Tisdagens nyhet slog ner hårt i Speedwaysverige, där förre ordföranden Torsten Sahlin, via sin advokat, kräver Vargarna på hela sitt utlånade belopp på drygt 1,8 miljoner kronor.

Läs mer: "Jag kan inte rädda klubben igen"

Enligt ett brev från advokatbyrån Avenir Advokater, som landade på styrelsens bord den 15 februari, kräver Sahlin att lånet omedelbart löses eller att klubben på måndagens årsmöte lämnar ifrån sig nycklar till grindar, byggnader och maskiner för att Sahlin ska kunna realisera panten.

Taskig tajming

I Vargarna är det ingen utom vice ordföranden Leif Tyrén som uttalar sig i sakfrågan. Ingen som NT-sporten varit i kontakt med vill säga något om den uppkomna situationen.

Det kommer bli en fråga för medlemmarna på det kommande årsmötet.

Läs mer: "Vi får sälja korv i tält"

Daniel Davidsson, som i år går in på sin fjärde säsong i Vargvästen, vill inte heller säga alltför mycket om läget som råder i klubben. Däremot uttalar han sig om de eventuella konsekvenserna för sin egen del om det blir så att klubben inte kommer kunna ställa upp och köra i allsvenskan i sommar.

– Det kom som en blixt från en klar himmel och är en jäkla chock. Det är oerhört taskig tajming, igår skulle jag gjort klart med mekaniker för kommande säsong men det är bara att sätta allt på paus, säger Davidsson.

– Jag ska inte säga att det är en dödsstöt eftersom jag har kontrakt även med Piraterna (elitserien), men det är så illa att det inte går att beskriva. Det skulle vara 14 matcher som försvinner i så fall.

Kickoff enligt plan

Svensk speedway har sakta men säkert tappat lag efter lag. När Valsarna kastade in handduken för att köra i allsvenskan 2017 blev det bara fyra lag kvar.

Om nu Vargarna inte heller skulle komma till start är det nere i tre i landets näst högsta serie.

– Det funkar ju inte, redan under sex lag är egentligen katastrof. Jag såg jättemycket fram emot säsongen, vi har ett bra och roligt lag i Vargarna och jag har en bra situation även i Piraterna. Klart man funderar på ibland om man bara ska sälja skiten, suckar Davidsson.

På lördag har Vargarna sin kick-off med förarna. Det är tänkt som den sedvanliga uppstarten på 2017 års säsong.

– Nu lär det uteslutande handla om det här istället. Vi får sätta oss ner och prata och vi förare vill gärna veta om det är något vi kan göra för att hjälpa till, säger Daniel Davidsson, vars bror Jonas också kör i Vargarna.

Lagledaren Mats Boström vill inte heller uttala sig om det som sker i klubben runt tvisten med Torsten Sahlin – eller om vilka konsekvenser det kan få.

– Vi rättar oss efter vad styrelsen har sagt. Jag kan uttala mig om det sportsliga, säger Boström som berättar att helgens kickoff kommer arrangeras som planerat.

– Det blir team building, vi ska snacka målsättning med säsongen och utse lagkapten.

Svemo vill träffa klubbarna

På Svemo (Svenska motorcykel- och snöskoterförbundet) ser man allvarligt på läget i stort inom svensk speedway. Elitserielaget Indianerna har brottats med ekonomiska problem hela vintern. Nu kommer det alarmerande uppgifter även från Vargarna i allsvenskan.

Läs mer: Vargarnas framtid är hotad

I det absolut värsta scenariot kan säsongen bestå av sju elitserielag och tre i allsvenskan.

– Det är inget bra. Såklart. Det brukar kunna vara rörigt, men just nu är det rörigare än vanligt, säger Pelle Westling som är generalsekreterare på Svemo.

Han är noga med att poängtera att förbundet inte är en aktör i den uppkomna situationen i Vargarna. Däremot kommer eventuella konsekvenser att kunna landa på förbundets bord.

– Jag vill inte ställa mig i något hörn, varken i Vargarna eller i Kumla. Däremot kan jag säga att vi har haft en diskussion uppe i styrelsen om vi inte bör försöka ta det här en sväng till. Vi har för avsikt att kalla klubbordförandena i hela Sverige till ett möte för att se vad vi kan hjälpa till med. Kärnproblemet här är modellen för hur förare ersätts, säger Westling om den skakiga ekonomin som varit ett problem länge i många klubbar.

– Vi måste tillsammans försöka se om det går att tänka om i frågan hur man ska köra och bedriva speedway, egentligen i hela världen.

När räknar du med att ett sådant möte kan ske?

– Det måste bli redan nu på vårkanten.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!