Under tisdagskvällen hade Vargarna ett medlemsmöte där styrelsen informerade lite om vad som är på gång. Sporten har tidigare skrivit om klubbens miljonskulder där till och med existensen varit hotad under hösten.
Nu börjar klubben få struktur på läget.
Och man har tagit fram en budget för hur man ska klara en allsvensk säsong 2020. Den presenterade man för medlemmarna.
– Vi måste anpassa oss efter vad vi har råd med, säger Michael Olsson.
Det blir allsvenskan nästa år?
– Ja, med en budget som är kraftigt reducerad på kostnadssidan. Det blir neddragningar på mycket, även förarkostnaderna. Syftet är att göra ett plusresultat för att kunna göra överenskommelser om avbetalningsplaner med fordringsägarna och kunna beta av skulderna på några års sikt.
Vargarna hoppas att kunna behålla så stora delar av årets trupp som möjligt.
– Vi har fått i uppdrag att sätta ihop ett lag med grunden i våra egna förare och att behålla så stora delar som möjligt. Med kraftigt reducerad lön.
Ingen förare är klar än?
– Vi har inte pratat 2020 alls med någon än. Det var inte förrän igår vi fick mandatet att jobba vidare med det här.
Är det lugnare med alla fordringsägare nu så ni känner att läget är under kontroll?
– Det är fortfarande fordringsägare som vi ska ha samtal med men vi har jobbat av det så pass att det inte längre finns några fordringar som är hos inkasso. Sedan är det inte färdigförhandlat med alla men det är först nu det känns lite stabilare. Man ser på medlemmar att känslan av framtidshopp finns igen. Att vi faktiskt kan klara det här. Det känns som att vårt varumärke inte är så skadat som vi hade befarat.
Blir det svårt att ha som mål att vinna allsvenskan nästa år?
– Jag är inte så säker på att laget blir så mycket sämre. Vi har många unga som kommer kunna utvecklas. Vi har inte sett vad de andra får för lag men vi hoppas på att få ihop ett bra lag men med en lägre budget.
Hur allsvenskan i stort kommer att se ut är osäkert just nu. Vargarna, Griparna och Valsarna är anmälda. Sedan ska elitserieklubbarna bidra med tre samarbetslag. Dock vet ingen just nu var Piraterna, som också har ekonomiska problem, kommer att köra. Och Indianerna, samt ryktesvis även Smederna, har flaggat för att eventuellt starta egna allsvenska lag,.