Säsongen tog slut efter semifinalförlusten mot Griparna. Den svåraste kampen går dock Vargarna nu vid sidan av ovalerna. Framtiden är oviss. Det ekonomiska läget är inte bra. Under sensommaren kom Michael Olsson och Thomas Carlsson in i styrelsen för att försöka hjälpa till att reda upp saker och ting.
Olsson vill i det här läget inte gå ut med några exakta siffror, de vill klubben redovisa för sina medlemmar först – på ett funktionärs- och medlemsmöte den 26 september och därefter vid ett möte för sponsorerna och eventuella finansiärer.
Men han säger:
– Vår förhoppning är att vi ska reda upp det. Men det är så illa att klubbens existens är hotad. Så pass tufft är det. Vi har en resa att göra den här hösten och vintern för att rädda upp situationen.
Vargarna släpar med skulder till både förare och leverantörer. Det kom fram i somras när klubben också kallade till ett extrainsatt informationsmöte. Där meddelades också att ett par personer i styrelsen, ordföranden Anders Carlberg samt ytterligare en styrelseledamot, av personliga skäl hoppade av.
Övriga styrelsen tillfrågade då Olsson och Carlsson som valdes in i styrelsen istället. Nu är den allsvenska säsongen slut och det som återstår, förutom en 250cc-tävling, är en partävling på Ica Maxi Arena den 28 september där man hoppas få in ytterligare lite intäkter.
– Vi hade ett negativt resultat med oss in i den här säsongen som har gjort att vi har haft ett dåligt kassaflöde. Vi gör ett minus i år också och ligger efter med fakturor till både förare och leverantörer, säger Michael Olsson.
Med facit i handen, var det rätt att köra vidare i somras eller skulle ni ha avbrutit säsongen?
– Tittar vi på tvåkronasmatchen och de aktiviteter som vi har gjort så ser vi att vi har dämpat fallet. Prognoserna visar att om vi gör ett bra resultat på partävlingen kommer vi att ta igen en del av det vi tappat. På så sätt var det nästan tvunget att köra vidare. Om vi hade lagt ner säsongen och inte kört färdigt hade vi nog lika gärna kunnat sätta oss i konkurs direkt. Vi har köpt oss lite tid nu men den akuta faran är inte över.
Förutom partävlingen, vad finns det mer för sätt nu?
– Det vi har att spela med är att prata med sponsorer och eventuella finansiärer. Och att ha förhandlingar med förarna och övriga fordringsägare om förlängda betaltider. Det finns lite andra aktiviteter också men inget som är avgörande i nuläget.
Hur brådskande är det att lösa den akuta situationen med tanke på att ni måste ta beslut om ni ska köra vidare eller inte?
– Det finns flera aspekter i det, en är att det finns ett förslag från elitserieföreningarna att förändra allsvenskan. För att sänka kostnaderna är förslaget bland annat ett femförarschema. De allsvenska klubbarna har inte accepterat det än. Det kommer bli ett möte mellan Svemo, serieföreningen och representanter för elitserie- och de allsvenska klubbarna för att diskutera allsvenskans utformning. Men ansökan om vilken serie man ska köra i ska skickas in runt 15 oktober. Första beslutet för oss är någon månad bort, säger Olsson och fortsätter:
– Långsiktigt är målsättningen för föreningen att köra i elitserien men den dagen måste förutsättningarna finnas. Som läget är nu ska vi nog titta på förutsättningarna att köra i allsvenskan och se om det går.
Michael Olsson var sportchef när Vargarna hade sin senaste starka period i elitserien. Den som bland annat innehöll ett SM-silver 2009. Nu har han och övriga styrelsen en tuff kamp att gå.
Är det värre än du trodde när du klev in?
– Jag visste om det. Jag blev ombedd av styrelsen innan att titta på ekonomin och göra en prognos. Trots det fanns inget annat alternativ för mig än att tacka ja när jag blev tillfrågad om att hjälpa till. När vi pratar med funktionärer hör vi mycket om att vi ska hitta tillbaka till känslan 2009. I hela föreningen finns en längtan efter den tiden när vi faktiskt mådde bra.
Tror du att tålamodet finns hos förarna om ni visar upp en långsiktig plan?
– Vi har inte fört den diskussionen men vi har haft många samtal. Sättet de ställt upp på är lojalt och väldigt bra. Samtidigt har de företag att sköta och familjer att försörja. Det är vi som förening som inte gjort rätt för oss, förarna och funktionärerna är de som har fått lida mest.
Tror du på det här?
– Det är en väldigt besvärlig situation men jag tror faktiskt att det ska kunna gå. Vi kommer dock inte att klara det själva. Vi måste ha stöd, uppgörelser och förståelse. Vi måste få tid att reparera det här. Grundförutsättningarna att hantera det tycker jag ändå finns, liksom att få ekonomin att gå ihop i allsvenskan. Vi har gjort det förut.
Om det skulle bli konkurs, vad händer med speedwayen i stan då?
– Jag har inte funderat på det. Jag har inte vågat tänka den tanken. Det är det extrema, att det aldrig hämtar sig. Det finns ett arrendeavtal med kommunen, men vad händer med det vid en konkurs? Om vi går i konkurs har vi det inte i våra egna händer längre. Men min energi ligger inte där, den ligger på att reda upp det här.