- Jag är rätt säker på att Fredrik Ekblom tar det.
Varför?
- Av två skäl. Dels är biogasbilarna oerhört starka på den här banan, med den långa rakan. Dessutom har han hjälp av tre (!) medryttare i teamet och det kan inte Chevrolet matcha.
Fredrik Ekblom leder mästerskapet inför finalen, men bara två poäng bakom ligger Rickard Rydell med sin Chevrolet. Chans på seger har också Tommy Rustad, i Volvo, men han är 26 poäng bakom Ekblom.
- Som vanligt blir kvalet oerhört viktigt, ligger man långt fram är risken att bli inblandad i problem mindre, och biogasbilarna har varit riktigt starka på kval i år, säger Mattias Andersson.
Vill avsluta bra
Själv ligger han, efter en blandad säsong, på en åttonde plats totalt, med chans på att klättra någon placering.
- Det viktigaste för mig är inte om jag slutar sjua eller tia i det här läget. Men jag vill väldigt gärna avsluta bra och stå för en bra sista tävlingsdag.
En seger i år
I fjolårets final var Mattias starkast av alla på Mantorp. Han vann kvalet och ledde första heatet från start till mål.
- Drömmen är förstås att göra en repris av det. Men konkurrensen i år är betydligt större, både i antal bilar och kvalité på förarna. Det sägs att 23-24 bilar kommer till start och av dem kan 17-18 vinna race.
Mattias har i år tagit en seger och en andraplats, men också nollat i nio av 16 körda heat.
- Två motorras och en del motflyt med marginalerna, säger han själv. Det har varit en riktigt tuff och hård säsong med det bästa startfält som serien någonsin kunnat visa upp. I den konkurrensen har vi visat att vi har farten, det är jag nöjd med, men inte med poängskörden.