Projektet som ska ge IFK-bolaget miljoner: "Ansenligt belopp"

Parkeringsfrågan gör att beslutet dröjer. Men efter sommaren kan projektet runt södra planen vara så långt framme att IFK kan börja planera för sälja mark för miljoner. "Det är ett ansenligt belopp", säger klubbchefen Michael Sturehed.

En preliminär skiss över västra staden som togs fram 2019.

En preliminär skiss över västra staden som togs fram 2019.

Foto: Norrköpings kommun

Fotboll2024-06-22 10:00

Nyheten i korthet

  • IFK Norrköping planerar att sälja mark för att stärka arenabolaget och utveckla Platinumcars Arena. Projektet innebär byggande av 300 nya bostäder, restauranger och butiker.
  • Beslut om detaljplanen har försenats på grund av osäkerhet kring parkeringssituationen, men förväntas tas upp igen i september.
  • Exploateringsavtalet, som reglerar kostnader för exploateringsarbetet mellan Norrköpings kommun och IFK-ägda Norrköpings Idrottspark AB, har godkänts. Totala nettokostnaden för kommunen blir drygt 9,6 miljoner kronor.

I planen ligger 300 nya bostäder, restauranger och butiker som ska ersätta det nedslitna och för länge sedan uttjänta konstgräset intill Platinumcars Arena. 

En detaljplan har tagits fram och ett exploateringsavtal upprättats mellan Norrköpings kommun och Norrköpings Idrottspark AB i frågan som har varit på bordet sedan 2016. IFK vill som markägare kunna sälja marken för så mycket pengar som möjligt för att kunna stärka arenabolaget och utveckla arenan och den totala verksamheten.

– Vi är överens om de delarna där det skulle ske en fastighetsvärdering mot kommunen gällande den del som HSB ska bygga på. Det har gått i mål, säger Michael Sturehed. 

Den stora delen för IFK är dock att få detaljplanen godkänd för att man ska kunna ta allt vidare mot att så småningom också kunna sälja marken och tjäna de stora pengarna. Förra veckan var detaljplanen uppe i samhällsplaneringsnämnden för beslut – men det blev inget godkännande.

– Det stämmer. Vi återremitterade ärendet för att vi i nämnden ville säkra och kolla över parkeringssituationen innan vi antar detaljplanen. Vi vill säkra parkeringsplatser för de boende och besökarna. Det är inte mer än så egentligen, men vi vill se över det och kontoret kommer att komma med ett förslag kring det, säger nämndens ordförande Tomas Tekmen (KD).

Det är inget som riskerar att försena projektet ytterligare?

– Nej. Jag tror att det kommer att komma upp för beslut i september igen. Det är marginellt i så fall skulle jag säga. Vi kör varje detaljplan för sig och just här kände vi att vi ville låta oss ta det en sväng till. Det handlar även om de totala parkeringsflödena kring området för det kommer ju kanske att ändras. Det var det här som nämnden ville ha ett svar på.

undefined
Tomas Tekmen (KD), ordförande samhällsplaneringsnämnden, ser inte att en återremittering av detaljplanen ska behöva försena projektet nämnvärt.

Exploateringsavtalet klubbades däremot igenom i nämnden. Det reglerar vilka kostnader för exploateringsarbetet som ska betalas av kommunen respektive det IFK-ägda arenabolaget Norrköpings Idrottspark AB. Bolagets del är där drygt 15,5 miljoner kronor. Kommunen betalar sedan åter elva miljoner kronor för en mindre del av marken som ska överföras till kommunens intilliggande fastighet.

Med övriga poster blir det en total nettokostnad för kommunen för exploateringsarbetet på drygt 9,6 miljoner kronor. Enligt den ursprungliga planen ska området, som ingår i det stora projektet Västra staden, kunna vara färdigbyggt 2028.

– Det har varit ett intensivt arbete sista ett och ett halvt året där vi har haft bra kontakt med kommunens företrädare. Det har gått fort fram och blir skönt att komma i mål med den här frågan, säger Michael Sturehed som inte ser något problem i att beslut om detaljplanen dröjer längre.

– Det är ingen ko på isen, blir det klart i år är det bra, säger han.  

Hur mycket pengar kan det här ge in i arenabolaget?

– Det är en stor yta där vi ska söka fastighetsutvecklare eller motsvarande bolag. Vi vill inte säga någon siffra i dagsläget, det är alltid en fråga om marknadsläge och konjunktur som man också måste bedöma. Men såklart är det steget vi vill komma till, att kunna börja avyttra mark, säger Sturehed. 

Det handlar om åtskilliga miljoner?

– Det är det. Ett ansenligt belopp. 

Kommer en del av pengarna ni hoppas få in användas till den utveckling och renovering som behöver ske av Platinumcars Arena?

– Pengarna som kommer in hamnar i arenabolaget och sedan hur de ska användas och prioriteras blir nästa fråga men självklart är det kring fastigheten som de första blickarna går. Men vi ska inte heller glömma bort att samma bolag äger vår anläggning på Himmelstalund och där finns det också investeringsmöjligheter, säger Sturehed. 

Hur hanteras eventuella säkerhetszoner vid bortasupportrarna med en ny bebyggelse bakom?

– Det ligger i detaljplanen som är välgjord. Både säkerhetzonen och markytan som är kopplad till den. Även grönområde för vattensamling och vi upplåter även IFK:s mark för vattenmagasin till Nodra.

undefined
Michael Sturehed hoppas att IFK ska kunna gå i gång med avyttring av marken på södra planen när detaljplanen är godkänd.

Västra staden

Stadsutvecklingsprojektet Västra staden innefattade från början delar av stadsdelarna Såpkullen, Ektorp och Kneippen. Området ska växa med många nya bostäder. Under våren skrotades dock byggplaner i Ektorp som ingick i projektet. 

Arbetet med flera detaljplaner pågår.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!