Efter premiären mot Hammarby med 14 533 på Östgötaporten sjönk siffrorna rejält mot Sirius, Jönköping, Sundsvall och Kalmar.
– Ja, det har varit lite småtrögt. Lite jobbiga matcher med lynnigt aprilväder, men ändå i linje med vad vi räknat med, säger Mårten Jacobsson, IFK:s evenemangsansvarige.
På de fem matcherna är IFK-snittet 8 278 åskådare.
Då har IFK ändå sålt fler årskort än någonsin, 7 360. En siffra som ständigt ökat (2016: 6 938, 2015: 4 751, 2014: 3 124).
"Som julafton"
Mårten Jacobsson är inte orolig. Han räknar med att de tre kommande hemmamatcherna kommer att hämta in vårtappet.
Lördagen 27 maj firar IFK 120 år vid mötet med Halmstad BK. Torsdagen 1 juni kommer AIK och söndagen 4 juni möter man IFK Göteborg.
– Det är som julafton, juldagen och annandagen, fast viktigare, tycker Mårten.
Han tror att ett normalt möte med Halmstad lockar mellan 6 000 och 9 000 åskådare. Med jubileumsaktiviteterna tror han på 10 000–14 000 personer.
– De fem senaste årens möten med AIK har snittat runt 13 000. Det kommer mycket folk från Stockholm. IFK Göteborg lockar av tradition mycket folk.
Försiktig budget
Trots förra säsongens höga publiksnitt på 10 449 personer budgeterade IFK lågt inför den här säsongen.
– 8 500. Men målsättningen är att komma över 10 000. Budgeten är ju en uppskattning av vad som kan hända och det är så mycket som kan inverka. Det är svårt att sia om hur det kan se ut i september, oktober, säger Mårten Jacobsson.
Till jubileumsmatchen mot Halmstad har hittills 7 700 biljetter sålts.
Det allsvenska hemmasnittet i år är hittills 9 505 åskådare. Hammarby toppar på 23 606 före AIK:s 19 562 och Malmös 18 796.