Så har Dolphins lockat tillbaka publiken

Ingen vinnande säsong men ett högre publiksnitt. "Det är flera faktorer som ligger bakom", säger David Bergström.

David Bergström (mitten) gillar den stigande publiktrenden i Stadium Arena.

David Bergström (mitten) gillar den stigande publiktrenden i Stadium Arena.

Foto: Christer Gustafson

Basket2019-11-19 07:00

1 839. 1 013. 1 216. 2 019. Där har ni Dolphins fina publiksiffror i Stadium Arena den här säsongen. Även om laget inte är med i ligans topp så kommer folket när det är hemmamatch. 

Glädjande, såklart, och David Bergström förklarar att klubben jobbat på ett annorlunda sätt för att locka publik.

– Vi har pratat mycket om att vara en öppen klubb och ta hjälp av samarbetspartners på ett annat sätt. Vad vi gjort är att lagen har varit mer aktiva. Ute på skolor och event och har varit mer synliga. I stället för att skjuta på allt och inget har vi valt andra kanaler för att skapa ett intresse, säger Bergström.

Som ser mycket nya ansikten på läktarna.

– Samtidigt som de som alltid stöttar oss är där. Jag ska inte säga att vi varit ointressanta innan men vi har inte dragit mest klick när det skrivs om oss. Vi vill bli mer intressanta, relevanta och transparanta, fortsätter Bergström.

Och spårar även en del av lyftet till Robin Svensson, mediaansvarig.

– Vi har alltså gjort många marknadsinsatser på flera plan som bidragit. Robin har skapat kontinuitet och mer frekvent gått ut i sociala medier, menar Bergström.

Ni har inte sänkt biljettpriset?

– Jag har inte stenkoll på den biten, men vi har skruvat lite på det till vissa matcher. Det har vi gjort tidigare också men det har gett en annan effekt i år. Det är ett nytt lag och jag tror folk är nyfikna på vad det är för spelare. 

Ger ni ut fler fribiljetter?

– Inte mer än tidigare år och det är ingen garant att folk kommer heller för den delen. vi har haft enkronasmatcher och det har inte kommit mer än 13-14 00. Det måste upp i 2 500 om det ska ge någon effekt. 

Hur ska ni behålla publiken? 

– Publik föder publik. Vi vill att underhållningen ska vara så pass hög att de vill komma tillbaka och stötta oss. Över tid måste vi börja vinna matcher. Inget snack om det, men det är ett ungt lag och vi försöker jobba med att sätta roller. Vi har bytt ut en amerikan (Kareem Canty). Jag förväntar mig inte att vi kommer vara ett som slåss om toppmedaljerna i år, det säger sig själv. 

Ingen oro att ni kommer få slåss om nytt kontrakt?

– Det får vi se till att klara.

Hur ser det ut ekonomiskt? 

– Det finns en ljusning. Det värsta är undanstädat, men vi dras med ett underskott från förra året. Det försöker vi givetvis rätta till och har skruvat mycket internt och ändå inte försökt att tappa kvalité. Jag vill inte säga för mycket med tanke på att vi gått ut och sagt att vi har en långsiktig plan, men vi måste utvärdera om vi inte börjar att vinna matcher. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!