Dolphins utmaning: "Stor skillnad från förra året"

I Europamatcher kämpar Dolphins med publiken. David Bergström förklarar att klubben vidtagit flera åtgärder för att locka fler till Stadium Arena.
– Det är svårt att nå igenom det nålsögat, säger han.

Dolphins klubbchef David Bergström.

Dolphins klubbchef David Bergström.

Foto: Peter Holgersson

Basket2024-10-17 05:00

Norrköping Dolphins förlorade under onsdagskvällen mot Spirou Charleroi med 97–85. Publiksiffran skrevs till 1 545 personer.

– Nöjd och nöjd. I premiären förra året mot Porto hade vi ungefär 1 500 också. Vi kämpar på givetvis, vi önskar att få mer publik, säger klubbchefen David Bergström.

Publiksnittet hamnade på 1 183 över tre Fiba Europe Cup-matcher i fjol. Jämfört med över 2 000 i snitt i grundserien under de senaste tre säsongerna i SBL. 2 500 personer såg hemmapremiären mot Högsbo.

David Bergström radar upp grejer som Dolphins jobbar med för att få fler att se lagets Europamatcher. 

– Vi är ute på skolor, vi jobbar mycket med våra sponsorer och har en supporterbas som vi jobbar med. Om vi kan köra gå två för en eller gå två för hundra kronor, säger han.

– Vi jobbar med biljetter i restaurangen och i onsdags var det nästan fullt, vilket är jättepositivt. Det var stor skillnad från förra året. Det har vi jobbat väldigt bra med. 

undefined
1 545 såg Dolphins förlora i Fiba Europe Cup under onsdagskvällen.

Mer publik genererar också bättre ekonomi. 

– Det är klart, har vi 1 500 och full restaurang får vi också en bra försäljning, säger David Bergström.

David Bergström förklarar att Dolphins försöker lära sin publik att europeiska matcher är ett steg upp jämfört med SBL.

– Det är svårt att nå igenom det nålsögat så att folk får uppfattningen om att det kanske är en bättre typ av basket med lite mer fysik. I en arbetarstad vill man gärna möta svenska lag och spöa dem. Jag har all respekt för det, men vi försöker berätta om hur viktiga dessa matcher är för oss som klubb och för föreningen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!