Frågan om Ostlänken inte så het i Almedalen
Trafik på spår var huvudspåret på flera seminarier under måndagen. Huvudtesen är att alla vill ha den. Men finansieringen är problemet.
Foto: Magnus Andersson
Men är inte frågan kall nu?- Det är klart att den är kallare nu än när den var het. Men samtidigt så får vi inte släppa frågan. Om Sverige och Fjärde Storstadsregionen ska utvecklas så måste Ostlänken förr eller senare byggas, sa Jan Owe-Larsson, styrelseordförande i Östsam.Med på seminariet fanns också bland annat Peter Whass, vd på Lundbergs. Han var inne på samma linje som Jan Owe-Larsson.- Jag är fullständigt övertygad om att tillväxten för vår region skulle öka betydligt om bygget av Ostlänken skulle komma igång. Vi satsar och investerar i regionen. Men med bättre kommunikationer så skulle vi få mer konkurrens och det skulle gynna klimatet för investeringar. Det är vi för, sa han.Inte orolig
Jan Owe-Larsson är inte orolig över att diskussionerna om Ostlänken bara stannar inom en krets av redan initierade.- Det var många intresserade här. Det såg jag. Men tanken är att frågan också ska föras ut bland så kallat vanligt folk. Jag tror att ett sånt här seminarium kan leda till det. Folk pratar med folk. Det är en viktig uppgift.Om Ostlänken är lite mindre het i dag, så är frågan om spårvagnar och dess utbyggnad mycket hetare. Många kommuner ligger i startgroparna för att bygga spårväg. En del för första gången, andra för att ta upp det igen. Seminariet Spårvagnar - framtidens kollektivtrafik hade också lockat mycket folk.- För oss handlar satsningen på spårvagnstrafik om att kunna gå upp i kapacitet för att klara kollektivtrafiken, sa Anders Rubin, socialdemokrat och kommunalråd från Malmö.Mats Hemfrid, moderat och kommunstyrelsens ordförande i Lund, berättade om kommunens satsning på spårvagnstrafik.- Det är också för oss en satsning som handlar om att få bättre kapacitet, sa han.Infrastruktur är dyrt
Men infrastruktur är dyrt och även här så är alltid finansieringen den stora stötestenen.Nina Larsson (FP) och Karin Svensson Smith (MP), båda i riskdagens trafikutskott, står som två motpoler i debatten om hur finansieringen ska lösas.- Jag anser att det är staten som ska ta huvudansvaret för infrastrukturen. Vill man satsa på spårbunden trafik så ser man till att det blir så. Det handlar om vilja, sa Karin Svensson Smith.- Jag tycker att det är fel att ge något trafikslag en gräddfil. Varje kommun vet bäst själva vad som behövs. Det är underbart om det är spårvagnstrafik. Men det kan vara annan typ av kollektivtrafik som vara viktigare, sa Nina Larsson.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!