Klockan är 09.00 när Johan Lundvall som är lärare i klass 4 på Vikbolandsskolan delar ut dagens lokaltidning, Norrköpings Tidningar, till de 21 eleverna i klassrummet.
– Idag ska vi prata om del två och vad den innehåller. Sen ska ni få välja en artikel i tidningen som ni läser och pratar med er bänkgranne om, säger Johan Lundvall.
Eleverna lyssnar och prasslar med sina tidningar när Johan berättar om sporten, kultursidor och familjesidan.
– På nästa sida kommer en bil, inflikar William Jensen som gått händelserna lite i förväg.
– Det är motorsidan, det har visst kommit en ny BMW, säger Johan Lundvall.
Tidningsveckan är ett årligt återkommande evenemang på initiativ av Mediekompassen och dagstidningar runt om i landet. Bakom Mediekompassen står Svenska Tidningsutgivarföreningen (TU) som är branschorganisation för svenska mediaföretag. Under en veckas tid erbjuds skolor att få en dagstidning till varje elev som undervisningsmaterial. Syftet är att hjälpa skolan med undervisning om media och information.
– Vi har varit med i ett tiotal år. Det här året vi har beställt tidningar till hela mellanstadiet. Jag vet inte om de andra klasserna jobbar med den varje dag, men här i min fyra kör vi ett pass om dagen, kortare eller längre.
Johan berättar att i fyran handlar det mycket om att lära sig om vad för delar en tidningen innehåller, men att de också på ett enkelt sätt pratat om att tidningen har en ledarsida med en politisk färg. I Norrköpings Tidningars fall oberoende moderat.
– I femman och sexan går vi in lite djupare på innehållet och pratar om källkritik, yttrandefrihet och opinionsbildning. Vet att elever tidigare år jobbat med insändare som de skickat in och som NT har publicerat.
Johan tycker att tidningveckan är bra och använder sig av tidningen bland annat i SO (Samhällsorienterade ämnen) och i svenskan.
Att ni får Norrköpings Tidningar till alla elever på mellanstadiet varje dag är också mycket reklam för tidningen. Hur ser du på det?
– Massmedia är ett ämne vi ska prata om, så jag tycker inte det spelar någon roll om vi kollar själva eller om vi får den skickad. Vi kunde valt en annan tidning men man vill ha det lokala. Det är inte konstigare än ett studiebesök.
Barnen i klassrummet har valt vitt skilda artiklar ur tidningen. Någon har läst om en 94-årig kvinna i Finspång som håller på med dockor, en annan om den nya BMW-bilen och en tredje om den planerade förbifarten vid Söderköping.
Eric Andersson och Siri Jonsson sitter bredvid varandra i klassrummet och har valt att läsa en artikel om en mordbrand på en gymnasieskola.
– Jag tyckte det lät spännande med branden, sen får man kanske reda på vem som gjorde det, säger Eric Andersson som tillhör de mer vana tidningsläsarna i klassrummet eftersom hans föräldrar prenumererar på en dagstidning.
Hur får ni reda på nyheter?
– Vi brukar titta på TV på morgonen tillsammans, och på fredagar tittar vi i klassen på Lilla aktuellt skola, berättar Siri Jonsson.
I slutet av lektionen svarar undertecknad på elevernas frågor om yrket att jobba som journalist. Sen säger Johan Lundvall att det är dags att gå på rast för att sen ha gymnastik. Men tidningsläsare har ofta vanor, Theodore Wågman sitter längst fram i klassrummet.
– Vänta! Vi måste prata om vädret, det har vi glömt, utbrister han.