Sju båtägare i Vintersboviken och Lilla Hummelvik på Vikbolandet fick hämta sina båtar strandade efter att utombordsmotorerna stulits.
– Det är andra gången som jag råkar ut för en motorstöld på fem år. Kättingar och allt skär de bara sönder. Det här med lås ger man sig inte ens på, säger Roger Ståhl som har sin båt i Vintersboviken, ute vid Rönö på Vikbolandet.
Han fick reda på stölden via sociala medier, då Micael Ahlgren lagt ut det för att varna allmänheten och medlemmar i Vintersbovikens samfällighetsförening. Där plockades totalt tre motorer.
– Det var min granne som hade en spårsändare som fick en sista indikation klockan 02.32 under onsdagsnatten, sedan kastade de sändaren i vattnet. Så någonstans mellan klockan två och tre på morgonen måste de ha jobbat, berättar Micael Ahlgren.
Samfälligheten hade en vägbom till bryggorna och området, men den kastades också åt sidan.
– Nu får vi göra andra förbättringar för att få ordning på det här, säger han.
I Lilla Hummelvik – sjövägen en dryg kilometer därifrån – försvann dagarna innan fyra utombordare.
Från 20 augusti har totalt sju båtmotorer anmälts stulna i Norrköping, i Söderköping fyra. Ett par fritidsbåtar har också anmälts stulna under samma period.
– Det är båtmotorer av högt värde. Det som är avvikande i det här fallen är att det även har försvunnit två båtar under den här tiden. Men vi kan inte säga om det hänger samman med motorstölderna, säger polisens förundersökningsledare Christian Ytterström.
Han förklarar att Yamaha och Honda är två fabrikat som är populära hos tjuvarna.
– Det har det varit tidigare år också. Det är specifika märken de letar efter, säger Christian Ytterström.
Några större förhoppningar att få tillbaka sin dna-märkta motor har inte Roger Ståhl.
– Jag trodde att stöldmärkningen skulle vara avskräckande. Jag kommer att köpa en ny motor. Men jag kommer att välja ett mindre populärt märke, det var det tips jag fick från försäkringsbolaget. De här verkar vara för attraktiva, säger Roger Ståhl.
Vad innebär en stöld för dig ekonomiskt?
– Det är avskrivningen av värdet på motorn och självrisk. Den här motorn var fem år gammal, men för mig var den ny då den inte gått många timmar per säsong. Försäkringsbolagen måste ta betalt någonstans, det förstår man, men det är samtidigt ganska höga försäkringspremier, säger Roger Ståhl.