Östgötatrafiken grundar sina beslut på gamla och inaktuella siffror. Det menar de boende längs linje 441 på Vikbolandet, som enligt Östgötatrafikens beslut ska läggas ner från och med 13 juni. Över 900 personer har nu skrivit på protestlistan mot beslutet.
Siffrorna från Statistiska centralbyrån, SCB, som Östgötatrafiken till viss grundar sin trafikutredning på är från 2018. Påstigandestatistiken det hänvisas till är från en femveckorsperiod under 2019 på utvalda hållplatser. Antalet skolelever som beräkningen grundas på gäller vårterminen 2020. Enligt Östgötatrafikens trafikutredning har linje 441 ett snitt för påstigande per dag på 89 personer.
– Statistiken från 2018 räknar till exempel enbart med heltidsanställda och räknar inte med visstidsanställda eller skolungdom, säger Kim Jernström.
– Det är inte vi vuxna som behöver bussen, den har inte varit anpassad till normala arbetstider på 20 år, utan våra barn. De åren statistiken är ifrån var till exempel gymnasiekullarna väldigt små. Det är de inte i dag. Sådant borde vara lätt att förutse, säger Veronica Linnarsson.
Att elever erbjuds skolskjuts i stället löser inte problemet, menar de boende. Skolskjuts erbjuds endast grundskoleelever som går på den av kommunen anvisade skolan. Övriga får ett busskort.
– Vår möjlighet till det fria skolvalet försvinner i praktiken. Det är många här som valt friskolor redan från årskurs 4. Vad ska de göra nu?, frågar sig Veronica Linnarsson.
Enligt Östgötatrafikens planer ska de utökade turerna på den stora stamlinjen 440 på Arkösundsvägen mellan Norrköping-Ljunga-Östra Husby- Arkösund fungera som alternativ för den som behöver kollektivtrafik. Men vägen till Arkösundsvägen är smal och hårt trafikerad och ingen av de boende vill släppa ut sina barn till fots, cykel eller moped på den vägen.
– De vill bygga ut turerna på de stora stråken som Arkösundsvägen och E22 eftersom de som bor längs 441:an kommer att åka där i stället. Varför inte ha kvar trafiken här, så är ju problemet löst?, undrar Jonas Wilhelmsson.
– En buss på morgonen och ett par turer på eftermiddagen skulle lösa våra problem, säger Åsa Wilhelmsson.
För de boende längs linjen 441 sticker det också i ögonen att linjen inte ens är den med lägst resande på Vikbolandet. Linje 440 till Djurön har färre resande enligt Östgötatrafikens beräkningar, men den ska vara kvar.
– Djurön räknas som ett exploateringsområde, men det är det här också. Det finns ingen konsekvensanalys för det här området utan bara för Ljunga och Djurön. Man har glömt det här området. Styrstad och Lundby finns inte med. Gör man inte det finns inte vi. De ser inte oss, säger Kim Jernström.
– Det blir till exempel 50 nya hushåll bara där vi bor. Östgötatrafiken, Region Östergötland och kommunen skyller bara på varandra beroende på vem man pratar med, säger Cecilia Walterhed.
Mazen Rawandozy är busschaufför och flyttade ut till Vikbolandet för ett år sedan. Han har kört linje 441 många gånger de senaste tolv åren.
– Vissa turer har vi full buss här och mina barn åker den varje dag. Man undrar lite hur de tänker kring miljön också när de beslutar en sådan här sak. Vad är bäst – en buss på morgonen eller 40 olika bilar som varje dag kör sin barn till olika skolor?, säger han.