De sågar utredningen bakom beslutet om busslinjen

Protesterna mot Östgötatrafikens planer på att lägga ner busslinjer fortsätter. De boende längs linje 441 på Vikbolandet sågar utredningen bakom beslutet. "Det har hänt massor här ute sedan de mätte resandet", säger Kim Jernström.

Dålig utredning och gamla siffror. De boende längs linje 441 på Vikbolandet är inte nöjda med hur Östgötatrafiken kommit fram till beslutet att lägga ner busslinjen.

Dålig utredning och gamla siffror. De boende längs linje 441 på Vikbolandet är inte nöjda med hur Östgötatrafiken kommit fram till beslutet att lägga ner busslinjen.

Foto: Micke Pihlblad

Vikbolandet2022-05-23 17:30

Östgötatrafiken grundar sina beslut på gamla och inaktuella siffror. Det menar de boende längs linje 441 på Vikbolandet, som enligt Östgötatrafikens beslut ska läggas ner från och med 13 juni. Över 900 personer har nu skrivit på protestlistan mot beslutet.

undefined
"Man har glömt det här området. Styrstad och Lundby finns inte med", säger Kim Jernström (mitten) som saknar en konsekvensanalys i Östgötatrafikens trafikutredning.

Siffrorna från Statistiska centralbyrån, SCB, som Östgötatrafiken till viss grundar sin trafikutredning på är från 2018. Påstigandestatistiken det hänvisas till är från en femveckorsperiod under 2019 på utvalda hållplatser. Antalet skolelever som beräkningen grundas på gäller vårterminen 2020. Enligt Östgötatrafikens trafikutredning har linje 441 ett snitt för påstigande per dag på 89 personer.

– Statistiken från 2018 räknar till exempel enbart med heltidsanställda och räknar inte med visstidsanställda eller skolungdom, säger Kim Jernström.

– Det är inte vi vuxna som behöver bussen, den har inte varit anpassad till normala arbetstider på 20 år, utan våra barn. De åren statistiken är ifrån var till exempel gymnasiekullarna väldigt små. Det är de inte i dag. Sådant borde vara lätt att förutse, säger Veronica Linnarsson.

Att elever erbjuds skolskjuts i stället löser inte problemet, menar de boende. Skolskjuts erbjuds endast grundskoleelever som går på den av kommunen anvisade skolan. Övriga får ett busskort.

– Vår möjlighet till det fria skolvalet försvinner i praktiken. Det är många här som valt friskolor redan från årskurs 4. Vad ska de göra nu?, frågar sig Veronica Linnarsson.

undefined
Nu växer protesterna på Vikbolandet. Över 900 personer har hittils skrivit på namnlistan som vill stoppa nedläggningen av busslinje 441.

Enligt Östgötatrafikens planer ska de utökade turerna på den stora stamlinjen 440 på Arkösundsvägen mellan Norrköping-Ljunga-Östra Husby- Arkösund fungera som alternativ för den som behöver kollektivtrafik. Men vägen till Arkösundsvägen är smal och hårt trafikerad och ingen av de boende vill släppa ut sina barn till fots, cykel eller moped på den vägen.

– De vill bygga ut turerna på de stora stråken som Arkösundsvägen och E22 eftersom de som bor längs 441:an kommer att åka där i stället. Varför inte ha kvar trafiken här, så är ju problemet löst?, undrar Jonas Wilhelmsson.

– En buss på morgonen och ett par turer på eftermiddagen skulle lösa våra problem, säger Åsa Wilhelmsson.

undefined
"Vår möjlighet till fria skolvalet försvinner i praktiken", säger Veronica Linnarsson (mitten) om att linje 441 på Vikbolandet ska läggas ner.

För de boende längs linjen 441 sticker det också i ögonen att linjen inte ens är den med lägst resande på Vikbolandet. Linje 440 till Djurön har färre resande enligt Östgötatrafikens beräkningar, men den ska vara kvar.

– Djurön räknas som ett exploateringsområde, men det är det här också. Det finns ingen konsekvensanalys för det här området utan bara för Ljunga och Djurön. Man har glömt det här området. Styrstad och Lundby finns inte med. Gör man inte det finns inte vi. De ser inte oss, säger Kim Jernström.

– Det blir till exempel 50 nya hushåll bara där vi bor. Östgötatrafiken, Region Östergötland och kommunen skyller bara på varandra beroende på vem man pratar med, säger Cecilia Walterhed.

undefined
"Att det fanns en fungerande kollektivtrafik här ute var en förutsättning när vi skaffade hus", säger Jonas Wilhelmsson (till vänster).

Mazen Rawandozy är busschaufför och flyttade ut till Vikbolandet för ett år sedan. Han har kört linje 441 många gånger de senaste tolv åren.

– Vissa turer har vi full buss här och mina barn åker den varje dag. Man undrar lite hur de tänker kring miljön också när de beslutar en sådan här sak. Vad är bäst – en buss på morgonen eller 40 olika bilar som varje dag kör sin barn till olika skolor?, säger han.

Linje 441

Linjen trafikerar sträckan Norrköpings resecentrum-Östra Husby centrum via en sydlig körväg med hållplatser på orter som Agetomta, Tåby och Kuddby. Linjen har totalt 45 hållplatser.

Linjen har fyra turer per vardag och inga helgturer.

Enligt Östgötatrafikens siffror sker cirka 30 procent (27 stycken) av påstigningarna på delsträckan Östra Husby-Rambodal. Totalt har linjen i snitt 89 påstiganden per dag enligt samma siffror. Kostnaden för linje 441 är cirka 2,8 miljoner kronor per år.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!