– Men det ser rätt nattsvart ut, säger Jonas Wilhelmsson, som författat brevet till Trafikverket.
Vi har tidigare träffat familjen Wilhelmsson i samband med att Östgötatrafiken och Region Östergötland redogjorde för de förändringar som ska göras i kollektivtrafiken. Flera busslinjer försvinner, däribland linje 441, som i dag trafikerar bland annat sträckan Lundby–Arkösundsvägen.
Enligt familjen Wilhelmsson påverkar detta givetvis de boende som är i behov av kollektivtrafik. Men i synnerhet de barn i området som går på friskolor och som därmed inte har rätt till kommunal skolbuss. Alternativet för dem blir att cykla eller gå längs den knappt fem meter breda vägen till hållplatsen på Arkösundsvägen.
För att få den vägen säkrare har nu Jonas Wilhelmsson vänt sig till Trafikverket. I skrivelsen påpekar han att vägen är underdimensionerad, att den inte är upplyst och att den är dåligt underhållen. Han föreslår att det byggs en cykel- och gångbana och att vägen breddas.
– Svaret jag fick bygger nästan enbart på statistik, med olika faktorer som måste uppfyllas, så det känns väldigt långt ifrån att det kommer att kunna bli en förbättring, konstaterar Jonas Wilhelmsson.
Bland annat skriver Trafikverket att inga pengar är avsatta för standardhöjande åtgärder på den aktuella vägen, väg 846, eftersom antalet fordon som nyttjar vägsträckan inte är tillräckligt stort.
Inte heller kommer någon belysning att kunna sättas upp: "Trafikverket belyser endast undantagsvis vägar och korsningar. Orsaken är att det är en dyr investeringsåtgärd förknippade med höga driftkostnader och mycket låg trafiksäkerhetshöjande effekt "(...) "Belysning är mer en upplevd trygghet än en faktisk trafiksäkerhet. Därmed luras man in i en falsk trygghet och utsätter sig också för en större risk."
Även när det gäller frågan om en gång- och cykelbana blev svaret negativt: "Den cykelbana du efterfrågar är inte aktuell i den cykelstrategi som Regionen har förankrat med länets kommuner och Trafikverket."
– Men de här svaren utgår inte från att trafiken på sträckan kommer att bli betydligt större när även etapp tre av Lundby lantdröm är klar om några år. Och vad jag fattat kommer även en etapp fyra och fem påbörjas här framöver, säger Jonas Wilhelmsson.
– Vi har vänner som tänkt flytta ut hit, men som nu har lagt en flytt på is på grund av det här.
För att få till en lösning, främst för de skolbarn i området som går på friskolor, hoppas de boende att kommunen kan erbjuda kommunal skolskjuts.
– Eller åtminstone att de får åka med till Arkösundsvägen och byta till vanlig linjebuss där, tillägger Jonas Wilhelmsson, som också vänt sig till kommunpolitikerna i en vädjan om att få till en lösning.
Karin Jonsson, (C), ordförande i tekniska nämnden, säger att hon också varit i kontakt med Trafikverket i frågan om vägen och fått samma svar som Jonas Wilhelmsson.
– När det gäller skolskjutsar gör vi nu en större översyn och tittar på de områden som ligger längst bort och som blir utan busslinjer. För det är inte bara Lundby som drabbas, utan också exempelvis Kvarsebo. Vi måste också tänka på gymnasieeleverna. De har inte heller rätt till upphandlad skolskjuts. Så det gäller att försöka hitta en lokal lösning. Men det är för tidigt nu att säga när vi är klara med att presentera en sådan, säger hon.