Från svarta kors till solnedgång

Från det allenarådande svarta korset till crossmotorcyklar och dragspel.
Begravningsentreprenören Kennet Johansson har på nära håll kunnat följa dödsannonssymbolernas explosionsartade utveckling.

Varberg2004-10-19 04:00
- Nya symboler dyker ständigt upp och blir populära. Oftast introduceras de av anhöriga som har med sig egna teckningar, säger han.
Kennet Johansson firade nyligen 50-årsjubileum som begravningsentreprenör vid Hilles & Tornqvist begravningsbyrå i Varberg.
Under första halvan av hans yrkesliv behövde ingen av hans kunder fundera över vilken grafisk symbol som skulle pryda den bortgångnes dödsannons i lokaltidningen.
- Nej, det fanns ju bara en - det ifyllda, svarta korset, säger Kennet och bläddrar i några gamla arkivpärmar för att spåra det första trendbrottet bland begravningsbyråns annonser.
- Här har vi det, 1978 - en liten blomma, jag tror att det är en vallmo. Men man kan nog säga att det dröjde fram till mitten av 80-talet innan utbudet på allvar blev lite mer varierat. Ungefär då kom den vita duvan, sädesaxet, solnedgången och det ljusa, ej ifyllda korset.

Fyrtal i ess
Tio år senare tog så utvecklingen språnget in i nutiden, berättar Kennet Johansson:
- Runt 1995 började de första, mera personliga symbolerna dyka upp. En avliden musiker kunde få en gitarr eller trumpet, en konstnär symboliserades med pensel och palett. Folk var inte längre lika rädda för att gå ifrån det traditionella.
Och på den vägen är det. Var och en som stundom begrundar dödsannonserna i någon dagstidning vet att exempelvis hundar, katter, hästar, bilar och båtar blivit nog så vanliga symboler för vad den bortgångne haft för intressen i livet.
Och uppslagsrikedomen är många gånger långt större än så. Ur det rika urval symboler Hilles & Tornqvist kan erbjuda sina kunder att välja bland återfinns en midsommarstång, en orienteringsskärm på en trädgren, en pokerhand med fyrtal i ess, ett antal motorcyklar av varierande årgång och fabrikat samt inte minst en uppsjö av mer eller mindre utbroderade varianter av det kristna korset.
- Fast numera förekommer korset bara i cirka var fjärde dödsannons. Det beror kanske till en del på att människor är mindre religiösa än förr. Vi märker ju också att det blir allt vanligare med borgerliga begravningar, säger Kennet Johansson.

Solnedgång med fåglar
Men var kommer denna väldiga flora av annonssymboler ifrån? Finns det professionella symbolskapare bakom utbudet?
- Nej, så gott som alla nya motiv som dyker upp runt om i landet har såvitt jag vet sitt ursprung i egna teckningar av anhöriga till avlidna personer. Kommer någon med ett egenhändigt symbolförslag till oss så måste det vara ritat med tuschpenna. Vi scannar in det och mejlar över till lokaltidningens annonsavdelning där symbolen vid behov rättas till och stiliseras. Och om den sedan slår an hos folk som ser den i tidningen så kommer även andra att vilja använda sig av den. Symbolen blir populär och hamnar i vårt utbud, såvida inte upphovsmannen har något att invända, förklarar Kennet Johanson och exemplifierar med den helt nyligen publicerade unika kombinationen segelbåt med segelflygplan.
Faktum är att han själv ligger bakom en av de verkliga favoriterna på senare år, åtminstone i begravningsbyråns "upptagningsområde":
- Solnedgången i havet med tre fåglar - det är Varberg! Den kom till när min svärfar dog. Båda symbolerna fanns tidigare var för sig, men jag satte ihop dem.
Att utifrån den egna byråns populäraste symboler gissa sig till vad som gäller för riket i stort är inte möjligt, eftersom varje landsända har sina egna motiv:
- Naturen ser ju så olika ut. Längre in i landet har man inte gärna hav och sjöfåglar, utan snarare träd och blommor.
Händer det då aldrig att Kennet tvingas avråda från något särskilt opassande symbolförslag?
- Nej, i så fall får det vara något rasistiskt. Djävulsdyrkan eller liknande. Det har hittills aldrig inträffat.

Mättat utbud
Att ordna med dödsannons är bland det första man som anhörig har att ta itu med efter ett dödsfall, berättar Kennet Johansson:
- De anhöriga ringer hit och bokar en tid då jag kan sitta tillsammans med dem och utforma innehållet i annonsen. De flesta har redan en tanke om vilken symbol som skulle passa, annars får de titta i byråns urval och välja någon ur det. Vi har även en uppsättning dikter att välja bland, om så önskas.
- När det hela är klart låter jag skriva ut annonsen så att de anhöriga kan kontrollera att allt stämmer. När de godkänt innehållet faxas annonsen slutligen över till lokaltidningen. Att bestämma sånger och annat till själva begravningen är inte alls så bråttom, sådant kan de anhöriga tänka över i lugn och ro innan vi träffas på nytt.
Vad kan vi vänta oss av framtiden? Kommer det nya trender vad gäller dödsannonssymboler?
- Jag tror att utbudet numera har blivit så pass stort att marknaden är relativt mättad. Möjligen kan man tänka sig ännu flera varianter av redan befintliga motiv, säger Kennet Johansson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om