Facket brukar då och då ordna den här typen av träffar för att medlemmarna ska kunna ställa frågor och berätta direkt till politikerna om verkligheten ute i verksamheterna.
Kommunal har genom arbetsplatsbesöken fått veta att oron för besparingar är stor och hur länge sparbetingen ska pågå. Andra frågeställningar belyser konsekvenserna för brukarna att inte genomförandeplanerna följs, dålig respons och uppföljning på avvikelserapporter samt bemanning och vikarier.
– Fler på jobbet och mindre administrativt arbete gjorde att personalen hann mer förr. Om vi fick bort de delade turerna och inte behövde jobba varannan helg skulle omsorgen bli mer attraktiv, säger Teresia Karlsson, facklig företrädare.
Nina Lindmark, undersköterska, arbetsplatsombud och utbildare av utbud inom Kommunal:
– Jättebra att vi fick ställa frågor direkt till politikerna. Vi måste få veta kommunens långsiktiga rekryteringsplan för vikarier. Det är brist på ersättare. Det märks i semestertider och under storhelger. Att som "heltidare" rycka in och täcka för en arbetskamrat är en akutlösning. Vi älskar våra jobb, men vi orkar inte hur mycket som helst.
Även bland politikerna såg man positiv på mötet.
– Det här med att höra reaktioner från "golvet" var viktigt för oss politiker. Vikariesituationen måste förstås lösas. Kommunen behöver ta krafttag och visa att man är en modern och attraktiv arbetsgivare med chefer som vågar ta ansvar, säger Magnus Loftén (NB).
Han fick medhåll av Göran Hargestam (SD).
– Jag förstår de anställdas frustration och rädsla. Utifrån vår position i opposition styr vi varken över beslut eller pengar. Tyvärr riskerar den allmänna servicen och kärnverksamheten att bli än mer dränerad när vi tvingas spara ännu mer, säger han.
Marianne Svensson (KD) tror att en schemaförändring kan vara en del av lösningen.
– Personal inom vård och omsorg är tyngda av arbetsbördorna. Många vikarier har också liten erfarenhet av yrket och bristande språkkunskaper. Frågan bör prioriteras, säger hon.
Även Anders Carlsson (C) var nöjd med mötet.
– Det var tydliga frågor till oss som beskrevs på ett bra sätt. Personalen gör ett jättejobb. Vi tar naturligtvis åt oss vad som sägs. När problemen beskrivs så här i punktform har vi lättare att lyfta bekymren där vi kan påverka dem.