Nybyggarpartiet gick till val i höstas med stöd av några hjärtefrågor. En av dem var visionen om ett medborgarkontor. Idén beskrevs som en mötesplats för tjänstemän och medborgare i ett medborgarperspektiv. Tanken var "en väg in med snabb hjälp och rask återkoppling".
Så är inte läget i dag.
– Strömsvik är lite av Fort Knox, du går inte bara in och ber att få prata med en politiker eller tjänsteman. Jag har full förståelse för säkerhetsaspekten, men det är inte så lätt att få ett svar på en enkel fråga, säger Bertil Eklund (NP).
Han fortsätter:
– Vi har i skrivande stund ingenting som liknar det medborgarkontor vi gick till val på. Vi diskuterade till exempel aldrig att flytta växeln eller att dränera Strömsvik på kompetens. Vi pratade bara om hur informationen kunde förbättras. Den politiska majoriteten (S + C + V) har hittills inte gjort det lättare för kommuninvånarna att ta del av informationen.
Han pratar sig fortfarande varm om förslaget att ha chefer och politiker i ett rullande veckoschema en timme i veckan och möta kommuninvånarna med sina frågor. Bertil Eklund återkommer till enkelheten och en central lokal där möten skulle ske. Kommunen har monopol på allt det där och det får inte misskötas, hävdar han.
– Tänk vad lätt det skulle vara att stoppa ryktespridningen på sociala medier genom att bara kunna prata igenom ett ärende mellan fyra ögon. Svårare än så behöver det inte vara men där är vi inte.
Medborgarservice är placerat i Sjöhuset i anslutning till Arbetsförmedlingens låsta lokaler. Meningen är att parterna ska utveckla samarbetet. Enligt kommunstyrelsens ordförande Ted Starkås (S) är nya och mer anpassade lokaler för besöksverksamhet samt en reception på väg i Funkishuset. Sjöhuset såldes i somras till en privat aktör.
– Det Bertil Eklund efterfrågar är ju det vi håller på att skapa, men kanske inte helt i hans smak. Sedan har det tagit längre tid än det var tänkt och det tar vi på oss. Att vi dränerar Strömsvik på kompetens är fel. Du jobbar ju fortfarande i kommunen även om du är på medborgarservice, säger Ted Starkås.
Medborgarservice var uppe som ett informationsärende på kommunstyrelsen i måndags. Kommunchefen Monika Hallberg redogjorde kortfattat om projektläget.
– Vi är i en uppbyggnadsfas och nästa år har uppdraget utökats. Samtliga kontaktytor, växel, kommunens mejllåda och hemsida ska, så långt det är möjligt, skötas av personal på Medborgarservice, säger hon.