Utmaningen: Undvika trängsel i paketruschen

E-handeln förväntas slå rekord i år, inte minst beroende på coronapandemin. Det betyder många paket för ombuden som planerar för en hektisk julhandel. Vi har pratat med några ombud om hur man tänker.

Stefan Gustavsson, handlare på Ica Fyren, har precis som Lisbett Andersson och Sandra Kroon på Vikens spelbod har märkt en ökning av antalet paket.

Stefan Gustavsson, handlare på Ica Fyren, har precis som Lisbett Andersson och Sandra Kroon på Vikens spelbod har märkt en ökning av antalet paket.

Foto: Patrik Selsfors

Valdemarsvik2020-11-27 08:00

Det råder nu restriktioner och rekommendationer att, som ett led i att minska smittspridningen, undvika köpcentrum och andra platser som drar till sig mycket människor. Samtidigt går vi mot jul vilket gör att många spår rekord för e-handeln när vi kommer in i december. Enligt svenskwebbhandel.se har tillväxten i år varit nära 50 procent vissa kvartal jämfört med förra året.

Men det här leder också till ett väldigt stort tryck på distributionen och inte minst ombuden där hanteringen kan kräva mycket personalresurser och dessutom riskera att leda till köer – något man inte vill ha.

undefined
Stefan Gustavsson, handlare på Ica Fyren berättar att de utökat antalet hyllmeter för paket på senare tid.

Ica Fyren i Valdemarsvik är ombud för PostNord.

– Egentligen har vi märkt ökningen första dagen i dag (tisdag) med paket och så, vi fick dubbelt så mycket paket som i vanliga fall, säger Stefan Gustavsson, handlare på Ica Fyren.

– Startskottet brukar vara Black Friday, sedan kan det vara en svacka mellan den och jul, men redan förra året var det full rulle hela tiden och det förväntas väl att det ska vara samma sak i år. Jag tror posten har gjort bedömningen att det kommer att öka ungefär 30 procent med paketen.

Det här innebär alltså att utlämningen kräver mer tid av personalen, exakt hur mycket är svårt att spå i denna speciella situation.

– Vi har en plan för att klara av det genom att ändra om i scheman, sedan kan det bli så att vi får sätta in timanställda. Vi har också fått bygga om på lagret för att hitta så mycket hyllmeter som vi kan för att använda till posten och där har vi varit ganska uppfinnesrika, säger Stefan Gustavsson.

Mer paket betyder också fler människor som ska hämta ut dessa i en tid när man vill undvika alltför mycket köande i butikerna.

– Man kan redan nu hämta ut sitt paket på baksidan utomhus, så man inte behöver gå in i butiken. Då ringer man till oss och uppger sitt nummer så hämtar vi paketet och går ut med det, säger Stefan Gustavsson.

– Sedan kommer vi kanske att ha vissa öppettider på baksidan, det vet jag inte riktigt än. Vi håller precis på att fundera hur vi ska göra det på bästa sätt.

undefined
Lisbett Andersson och Sandra Kroon på Vikens spelbod har märkt en ökning av paket och att paketen blir större.

I Vikens spelbod på Storgatan finns på torsdagen Lisbett Andersson och Sandra Kroon. Man är ombud för Schenker och även här har paketen blivit något fler.

– Det har redan ökat men inte katastrofalt. Just nu är det ganska jämnt ändå och har inte stigit brant ännu, säger Lisbett Andersson som förestår butiken.

– Men det är lite tidigt ännu, i morgon är det ju Black friday men vi tror att det kommer att bli ganska mycket från nästa vecka.

Hon har också märkt en skillnad på själva paketen.

– Vi får mycket stora paket, förut har det varit mycket kläder men nu verkar det vara saker, säger Lisbett Andersson som tror att det kan komma att tillta till juletid när klappar ska skickas.

– Vi kommer nog att få de tunga sakerna, det som folk inte behöver gå och känna och klämma på utan kan titta på en bild på nätet och beställa.

Hon menar att man kommer att lösa situationen efter hand om det blir mycket. Dessutom har man en gräns på max fem personer i butiken beroende på coronapandemin.

– Det införde vi direkt och det är vi stenhårda med, säger Lisbett Andersson som också berättar att man redan idag hjälper kunder genom att dela ut paketen utanför på trappen.

– Det gäller både paketkunder och spelkunder. Det finns lösningar på allt.

Om e-handeln

Enligt Post Nords egen E-barometer som gör uppskattningar baserat på konsumenterna växte E-handeln med 33 procent under oktober 2020 jämfört med samma månad förra året.

Även andelen som e-handlade växte till 76 procent av befolkningen (mellan 18 och 79 år) från 73 procent i september.

Post Nords E-barometer för tredje kvartalet visar också att konsumenterna uppskattar att de kommer att handla julklappar på nätet för 10,6 miljarder kronor 2020 vilket är 26 procent mer än 2019.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!