Kommunens upphandling för gästhamnen och ställplatserna var färdig och hade tilldelats Skoglund service AB. Men det beslutet har överklagats till Förvaltningsrätten av ett konkurrerande företag.
– Kommunen har förkastat vårt anbud på grund av att vi inte uppfyller krav om referenser, att vi inte har uppgett direkttelefon och e-postadress till en kontaktperson som de redan vet finns hos dem. De kunde ha bett om en enkel komplettering om de ville ha det, säger företrädaren för det bolag som har valt att överklaga upphandlingen.
Men enligt Valdemarsviks kommun är upphandlingen helt korrekt utförd.
– Vi tycker att vi har gjort den på rätt sätt. Det var ett grundkrav och i upphandlingsdokumentet framgick det tydligt vilka uppgifter som skulle anges. Att det blivit en överklagan är beklagligt, men det hör till och är en laglig rätt, berättar Tobias Svanberg, upphandlingssamordnare på Valdemarsvik kommun.
Men ni kunde ha begärt en komplettering av uppgifterna när ni såg att de saknades?
– Då hade vi gått emot likabehandlingsprincipen som gäller. Alla anbud måste behandlas på samma sätt. Skulle vi begärt att få in de uppgifterna kunde vi inte garantera att allt gått rättvist och säkert till, menar Tobias Svanberg.
Men företagets företrädare anser att kommunens motivering inte håller.
– Det känns som de har letat efter fel i vårt förslag för att det inte ens ska bedömas, för att kunna förkasta det, berättar ägaren.
Det påståendet vill inte kommunen kommentera.
– Vi väntar på svar från Förvaltningsrätten. Jag kan inte yttra mig mer, då det är ett pågående ärende där, säger Tobias Svanberg.
Totalt lämnades sex prospekt in under upphandlingen. Det handlade om ett uppdrag på som minst två år, med möjlighet att förlänga max två år till.
– Om ett anbud är bättre än vårt har vi inga problem med att kommunen väljer bort vårt förslag. Det hör till. Vi vill bara bli bedömda på samma villkor, förklarar företrädaren för bolaget.
Under tiden för överklagan har kommunen gjort en direktupphandling med det vinnande företaget Skoglund service AB. Avtalet som hamnvärd startade den första april och gäller under tre månader, med möjlighet att förlänga ytterligare tre månader.