Det blir Turistföreningen Visit Valdemarsvik som får ansvaret att locka folk till kommunen framöver.
– Vi är många medlemmar som jobbar inom besöksnäringen som kan bidra med kunskaper om hur vi ska utvecklas. Vi vill ta det till nästa nivå, säger Thomas Ekh.
Föreningen ser att det finns möjligheter i kommunen för att attrahera fler besökare till området. Det arbetet kommer påbörjas redan i nästa vecka, men består av tre huvudpunkter.
– Vi kommer ha bemanning åtta veckor under högsäsongen i en lokal i centrala Valdemarsvik. Sen vill vi att det ska finnas informationspunkter på strategiska platser där besökare kan ta del av information. Vi vill även skapa ambassadörskap där invånare, företag och fritidsboende kan sälja in kommunen som destination, förklarar Thomas Ekh.
Tanken är att det ska finnas en plats med personal efter midsommarhelgen till mitten av augusti, där besökare kan få hjälp och information.
– Det är inte klart exakt var det kommer bli, men läget ska vara centralt i tätorten där turister är i rörelse. Sen tittar vi på olika lösningar om vi ska hyra lokal eller om vi kan samarbeta med någon företagare och använde deras utrymmen.
InfoPoints ersatte turistbyrån förra året. Företag på olika platser fick broschyrer och kartor, samt att de skulle ge information och tips på aktiviteter och sevärdheter i området. Det var delade meningar om hur det fungerade.
Kommer InfoPoints finnas kvar?
– Vi har sagt att vill ha två till fyra ställen där man ge mer information än bara en broschyr. Inte sex, sju stycken. Man måste kunna ha tid och kunskaper om det lokala och närområdet för att förmedla det. Men exakt hur det utformas och vad det ska ha för namn är inte klart, menar Thomas Ekh.
Turistbyrån var innan den stängdes öppen mest under sommarhalvåret. Kostnaden då var runt 350 000 kronor per år. Värdet på upphandlingen är 500 000 kronor.
– Det handlar inte bara om ren turistbyrå utan även marknadsföring, reklam och besöksnäringsutveckling. De kom med ett anbud som motsvarade de krav vi ställde. Vi sökte en organisation som vill samverka med oss i kommunen så att vi tillsammans tar ett helhetsgrepp om destinationsutvecklingen, berättar Kristina Lohman, kommundirektör.
Flera personer har varit inblandade i upphandlingen från kommunens sida. Kommunikatören Gustav Eriksson är en av dem.
Var det ett förhastat beslut att lägga ner turistbyrån förra året, med tanke på att det kommer finnas en igen i sommar?
– Det skulle jag inte säga. Vi ville satsa på en ny form av turistservice. Men vi upptäckte att det fanns ett behov av en turistbyrå under sommarmånaderna. Under andra delar av året fanns inte samma behov, säger han.
Även om avtalet precis är påskrivet måste insatser göras tidigt. Bland annat ska tre utbildningstillfällen erbjudas i värdskap till företag och individer. Utbildningarna kommer ta upp ämnen som bland annat kunskap om vad som finns i kommunen. Informationen ska även uppdateras.
– Vi kommer skapa en gemensam grafisk profil. Ett tydligt budskap i broschyrer som skapa igenkänning. Sen ska vi skicka ut information till de som har fritidshus i kommunen om att vi söker ambassadörer och vad det innebär, förklarar Thomas Ekh.
De uppgifterna kommer Visit Valdemarsvik att fördela till de som kan för att också involvera sina medlemmar.
– Allt måste vara klart innan påsk. Då det är snabba ryck för att komma igång. Men det är vi vana vid, menar Thomas Ekh.