Uppdraget: Klart vem som får ansvaret för besöksverksamheten

En turistbyrå som är bemannad åtta veckor under högsäsong. Det är en av tankarna för lokala föreningen som fått uppdraget att ansvara för besöksverksamheten för 2025.
– Det är snabba ryck, säger Thomas Ekh, ordförande i Visit Valdemarsvik.

Från vänster: Sarah Åkerblom, näringslivsutvecklare, Krister Eriksson, vice ordförande Turistföreningen Visit Valdemarsvik, Elisabeth Ljungstorp, ledamot Visit Valdemarsvik, Gustav Eriksson, kommunikatör Valdemarsviks kommun, Thomas Ekh, ordförande Visit Valdemarsvik och Kristina Lohman, kommundirektör.

Från vänster: Sarah Åkerblom, näringslivsutvecklare, Krister Eriksson, vice ordförande Turistföreningen Visit Valdemarsvik, Elisabeth Ljungstorp, ledamot Visit Valdemarsvik, Gustav Eriksson, kommunikatör Valdemarsviks kommun, Thomas Ekh, ordförande Visit Valdemarsvik och Kristina Lohman, kommundirektör.

Foto: Michael Bercu

Valdemarsvik2025-02-16 10:00

Nyheten i korthet

  • Turistföreningen Visit Valdemarsvik har fått ansvaret att locka turister till kommunen året runt, enligt ett avtal med Valdemarsviks kommun för 2025.
  • Föreningen planerar att ha bemanning under högsäsongen, skapa informationspunkter på strategiska platser och utveckla ambassadörsskap för att marknadsföra kommunen.
  • Arbetet kommer att påbörjas redan nästa vecka och måste vara klart innan påsk. Föreningen var en av fyra organisationer som deltog i kommunens upphandling.

Det blir Turistföreningen Visit Valdemarsvik som får ansvaret att locka folk till kommunen framöver.

– Vi är många medlemmar som jobbar inom besöksnäringen som kan bidra med kunskaper om hur vi ska utvecklas. Vi vill ta det till nästa nivå, säger Thomas Ekh.

undefined
Thomas Ekh, ordförande i Turistföreningen Visit Valdemarsvik och kommundirektör Kristina Lohman har skrivit på avtalet.

Föreningen ser att det finns möjligheter i kommunen för att attrahera fler besökare till området. Det arbetet kommer påbörjas redan i nästa vecka, men består av tre huvudpunkter.

– Vi kommer ha bemanning åtta veckor under högsäsongen i en lokal i centrala Valdemarsvik. Sen vill vi att det ska finnas informationspunkter på strategiska platser där besökare kan ta del av information. Vi vill även skapa ambassadörskap där invånare, företag och fritidsboende kan sälja in kommunen som destination, förklarar Thomas Ekh.

Tanken är att det ska finnas en plats med personal efter midsommarhelgen till mitten av augusti, där besökare kan få hjälp och information.

– Det är inte klart exakt var det kommer bli, men läget ska vara centralt i tätorten där turister är i rörelse. Sen tittar vi på olika lösningar om vi ska hyra lokal eller om vi kan samarbeta med någon företagare och använde deras utrymmen.

InfoPoints ersatte turistbyrån förra året. Företag på olika platser fick broschyrer och kartor, samt att de skulle ge information och tips på aktiviteter och sevärdheter i området. Det var delade meningar om hur det fungerade.

Kommer InfoPoints finnas kvar?

– Vi har sagt att vill ha två till fyra ställen där man ge mer information än bara en broschyr. Inte sex, sju stycken. Man måste kunna ha tid och kunskaper om det lokala och närområdet för att förmedla det. Men exakt hur det utformas och vad det ska ha för namn är inte klart, menar Thomas Ekh.

undefined
Lokaler i centrala Valdemarsvik kommer användas för en turistbyrå. I nuläget är det oklart var den kommer hamna.

Turistbyrån var innan den stängdes öppen mest under sommarhalvåret. Kostnaden då var runt 350 000 kronor per år. Värdet på upphandlingen är 500 000 kronor.

– Det handlar inte bara om ren turistbyrå utan även marknadsföring, reklam och besöksnäringsutveckling. De kom med ett anbud som motsvarade de krav vi ställde. Vi sökte en organisation som vill samverka med oss i kommunen så att vi tillsammans tar ett helhetsgrepp om destinationsutvecklingen, berättar Kristina Lohman, kommundirektör.

Flera personer har varit inblandade i upphandlingen från kommunens sida. Kommunikatören Gustav Eriksson är en av dem.

Var det ett förhastat beslut att lägga ner turistbyrån förra året, med tanke på att det kommer finnas en igen i sommar?

– Det skulle jag inte säga. Vi ville satsa på en ny form av turistservice. Men vi upptäckte att det fanns ett behov av en turistbyrå under sommarmånaderna. Under andra delar av året fanns inte samma behov, säger han.

undefined
Turistföreningen Visit Valdemarsvik var en av fyra organisationer som fanns med i upphandlingen.
undefined
Hela kommunen ska marknadsföras, inte bara tätorten Valdemarsvik.

Även om avtalet precis är påskrivet måste insatser göras tidigt. Bland annat ska tre utbildningstillfällen erbjudas i värdskap till företag och individer. Utbildningarna kommer ta upp ämnen som bland annat kunskap om vad som finns i kommunen. Informationen ska även uppdateras.

– Vi kommer skapa en gemensam grafisk profil. Ett tydligt budskap i broschyrer som skapa igenkänning. Sen ska vi skicka ut information till de som har fritidshus i kommunen om att vi söker ambassadörer och vad det innebär, förklarar Thomas Ekh.

De uppgifterna kommer Visit Valdemarsvik att fördela till de som kan för att också involvera sina medlemmar.

– Allt måste vara klart innan påsk. Då det är snabba ryck för att komma igång. Men det är vi vana vid, menar Thomas Ekh.

Det är Visit Valdemarsvik

Startade: 14 april 1996

Historik: Började som ett nätverk mellan turistföretag i Valdemarsviks olika kommundelar. Tanken var samarbete mellan turistföretag för att marknadsföra ihop och locka flera turister.

Är en förening som jobbar för utveckling av turism, nätverksbyggande och marknadsföring av turistkommunen Valdemarsvik.

Består av: 65 medlemsföretag i Valdemarsviks kommun.

Aktuella med: Tar ansvaret för besöksnäringen under 2025.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!