Företaget Karlssons Gård, beläget utmed E22 strax norr om Valdemarsvik, blomstrar. Paret Ingela och Uffe Karlsson har satsat på just det som SLU, Sveriges lantbruksuniversitet, för fram som en framgångsfaktor. Det handlar om så kallad gårdsdiversifiering, att lantbrukare skaffar flera ben att stå på, exempelvis genom förädlade produkter, turism eller entrepenadarbete. För Karlssons Gård har kombinationen foderbutik och däckverkstad visat sig vara ett vinnande koncept.
– Vi har egentligen tre ben att stå på. Vi har ju butiken och däckverkstan, dessutom lantbruket där vi producerar grovfoder, det vill säga hö och ensilage som även det säljs i butiken, säger Uffe Karlsson.
– Till stor del har vi samma kundkrets, säger Ingela Karlsson. Många tycker det är praktiskt att kunna fixa däcken och köpa till exempel foder vid samma tillfälle, säger Ingela Karlsson.
–Många fritidsboende väljer att byta däck på bilen här och förvara dem på vårt däckhotell. I exempelvis Stockholm är allt detta så mycket krångligare, fortsätter hon.
När man kliver in i butiken ser det ut som vilken foderbutik som helst. Fodersäckar, ströbalar och saltstenar i prydliga rader. Innanför nästa dörr förändras vyn. I den lokal som en gång varit hemvist för gårdens kor finns det mesta som behövs inom husdjur och trädgård.
– Hundfoder och trädgård har vuxit jättemycket på senare tid, säger Ingela.
Nyligen lanserade paret Karlsson ett nytt märke av hund- och kattfoder som bär deras namn, men är producerat i England.
– Det innehåller hög kötthalt och tillreds på ett sådant sätt att näringen bibehålls bättre än i många andra foder. Vi vill ha större inflytande på fodret och det här känner vi att vi har kontroll på då vi har möjlighet att välja det recept som ska användas. Dessutom främjar producenten oss småföretagare.
Några planer på att anställa personal finns inte i dagsläget. Däremot hyr gården in personal periodvis när det är mycket att göra.
– Vårt företag har en god årsomsättning. Det är ungefär lika mellan foder- och däckdelen. Vi strävar efter att upprätthålla en god landsbygdsservice, är lyhörda på vad kunderna vill ha och uppdaterar oss utifrån det. Vi känner tacksamhet från kunderna för det vi gör och det är en drivkraft, säger Ingela.