Fler behöriga lärare i Valdemarsviks skolor

Valdemarsvik är den kommun i länet där ökningen av behöriga lärare är störst, visar ny statistik. "Vi har inte ändrat i vårt agerande. Vår utgångspunkt är att rekrytera behöriga lärare", säger Birgitta Modig, tillförordnad utbildnings- och sektorchef i kommunen.

På vammarskolan i Valdemarsvik har andelen behöriga lärare ökat det senaste året.

På vammarskolan i Valdemarsvik har andelen behöriga lärare ökat det senaste året.

Foto: Niclas Sandberg

Valdemarsvik2024-06-13 08:00

Antalet behöriga lärare i Valdemarsviks kommun har ökat med åtta procent sedan förra året, vilket är den högsta nivån på tio år. Det visar ny statistik från Skolverket som fackförbundet Sveriges Lärare sammanställt. Nu är 75,6 procent av lärarna behöriga, något som innebär att kommunen ligger på plats 69 av landets 290 kommuner. Detta glädjer Birgitta Modig.

–Det kommer finns ökade förutsättningar för en ökad undervisnings-kvalité. Skollagen är väldigt tydlig med att man ska ha behöriga lärare. Vi kan inte tillsvidareanställa lärare som inte är behöriga. Då blir det visstidsanställningar och det kan bli ryckigt med lärarbyten för eleverna, säger hon.

undefined
Birgitta Modig, tillförordnad utbildning- och sektorchef i Valdemarsviks kommun.

Birgitta Modig menar att det är svårare för mindre kommuner i länet att rekrytera behöriga lärare eftersom avstånden till de större orterna Norrköping och Linköping spelar in.

– Generellt har vi i småkommunerna svårt att rekrytera behöriga lärare, de dras till de stora utbildningsorterna. Det är tillgång och efterfrågan som avgör om vi lyckas. Vi har inte ändrat i vårt agerande.

Grannkommunen Söderköping gör en marginell ökning sen förra året och hamnar på 78 procent behöriga lärare. Vadstena och Linköping toppar listan medan Finspång och Norrköping har minst andel behöriga lärare. Samtliga kommuner i länet utom tre hamnar över rikssnittet.

undefined
På vammarskolan i Valdemarsvik har andelen behöriga lärare ökat det senaste året.

Fackförbundet Sveriges Lärare som sammanställt statistiken menar att det är ett underbetyg till likvärdigheten i svensk skola att det skiljer mycket mellan olika skolor och mellan olika delar av landet. De anser att staten på sikt borde ha huvudansvaret för finansiering och lärarförsörjning.

Birgitta modig berättar att det skiljer sig mellan olika ämnen hur svårt det är att hitta utbildade lärare.

– Över tid har det varit svårare att rekrytera till praktiska och estetiska ämnen som hem- och konsumentkunskap, bild och slöjd. Även språk har varit svårt. 

Hur känns det att ni fått till den här ökningen?

– Jag blir jätteglad, främst för våra barn och elevers skull att de får ha behöriga lärare och sen hoppas jag vi får behålla alla behöriga lärare. Även de som jobbat i många, många år, de som varit trogna kommunen. De ska också lyftas i sammanhanget tycker jag.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!