I helgen sjösattes den nya marknadsföringskampanjen UtoNjut där en ny hemsida med samma namn ska informera om vad turister kan hitta på i Valdemarsvik och Gryt med omgivningar – dessutom dras en annonskampanj igång i sociala medier och i dagspress både lokalt, regionalt samt riktat mot Sörmland och Stockholmsområdet.
Det här är inte bara, som man kanske skulle kunna tro, ett initiativ för att mota coronasituationens konsekvenser för besöksnäringen utan bestämdes redan innan pandemin hunnit sätta klorna i världen.
– Vi i turistnäringen med Turistföreningen i spetsen har i många år haft ett marknadsföringssamarbete med näringslivet. I år fick vi signaler från Region Östergötlands Visit Östergötland hur man tänker marknadsföra regionen i framtiden där man valt ut några huvudområden som exempelvis djurparken, berättar Thomas Ekh, ordförande i Turistföreningen Valdemarsvik.
– Då tyckte vi att det var läge att själva sätta Valdemarsvik och Gryts skärgård på kartan och satsa lite pengar. Sedan kom coronan.
Denna satsning blev naturligtvis inte mindre viktig i en situation där det trots allt kan finnas en öppning för människor att turista i närområdet i sommar, så kallad hemester, framförallt i öppna naturen där det är enklare att hålla avstånden.
– I vår riskbedömning tror vi inte att vi får så många utländska turister, men som det ser ut nu kan det tappet fyllas upp av svenskar som inte får åka utomlands, menar Thomas Ekh som tillägger att man funderat på hur man ska lägga upp det med tanke på coronasituationen.
– Vi har valt att satsa på naturen, det handlar bland annat om att vandra, cykla och paddla, men också om möjligheter till boende och matställen.
På den nya hemsidan finns en karta med alla vandrings-, paddlings- och cykelleder utmärkta.
– Sedan listas också alla företag inom äta, bo och göra så man enkelt kan hitta rätt. Vi är ju också intresserade av alla möjliga tips om vad som kan vara med här, vi vill vara så fullödiga som möjligt, säger Thomas Ekh som betonar hur viktig besöksnäringen är för kommunen.
Det handlar alltså om ett samarbete mellan Turistföreningen och de lokala näringsidkarna och Thomas Ekh berättar att man haft pengar fonderade som man kunnat använda till kampanjen.
– I år lägger vi i runda slängar en kvarts miljon på den här kampanjen varav de enskilda företagarna bidrar med 100 000.