Företagare kritiska: Broschyrer räcker inte

I år är det första sommaren med InfoPoints efter att Valdemarsviks kommun stängt turistbyrån. "Jag tycker inte det här ersätter turistbyrån", säger Eva-Karin Pettersson som driver Ostkustens kajak på Eköns camping i Gryt tillsammans med Christian Swanson.

Christian Swanson och Eva-Karin Pettersson berättar att den kanske vanligaste frågan de får är hur man tar sig till Harstena.

Christian Swanson och Eva-Karin Pettersson berättar att den kanske vanligaste frågan de får är hur man tar sig till Harstena.

Foto: Niclas Sandberg

Valdemarsvik2024-07-29 05:00

Efter att ha stängt turistbyrån satsar Valdemarsviks kommun i sommar på sju InfoPoints utspridda på platser där turister rör sig. NT besökte fyra av dem för att se hur det funkar.

undefined
InfoPoint hos Ostkusten kajak i Gryt består av en låda med en broschyr och en karta.

Ostkustens kajak är en av platserna. De fick sin låda för broschyrer och kartan för tre veckor sedan och den står på ett bord vid kajak-uthyrningen.

– Vi kan inte bemanna den hela tiden. Vi är ett litet företag. Det här kan aldrig ersätta en turistbyrå, säger Christian Swanson på Ostkusten kajak.

undefined
Christian Swanson och Eva-Karin Pettersson berättar att den kanske vanligaste frågan de får är hur man tar sig till Harstena.

Han är negativ till att turistbyrån stängt och menar att det behövs ett nav för besöksnäringen och att de tidigare har fått besökare tack vare den. Swanson uppskattar att tio till 20 personer om dagen tar en broschyr eller en karta i lådan, vid Ekön. 

– När det är fullt hinner vi inte prata, men de kan i alla fall plocka information. Det är positivt. Bättre än ingenting. Vi försöker vara personliga här och vi har varit ett litet InfoPoint även innan vi fick det här, säger Eva-Karin Pettersson.

undefined
Eva-Karin Pettersson tycker det är positivt att folk i alla fall kan ta en broschyr när de inte hinner prata med dem.

Kommunen skriver på sin hemsida att tanken är att de företag som har InfoPoint ska kunna ge besökare svar på frågor och få tips om aktiviteter och sevärdheter i området. InfoPoint består av ett ställ eller en låda med broschyrer och en karta. Men kommunen utlovar på hemsidan också att man ska kunna få hjälp och tips av personal där materialet finns.

En bit från Eköns camping ligger Gryts Skärgårdskafé och Restaurang. Där känner inte personalen till något om att det ska finnas en InfoPoint på platsen när NT besöker.

– Vi har fått en broschyr och ett ställ, vi har inte fått upp det än men den kommer upp inom kort, säger Tommy Ekman som driver verksamheten med Madelene Ekman.

undefined
Tommy Ekman på Gryts Skargårdscafé och restaurang säger att han inte har fått någon information att personalen ska kunna tipsa folk om utflyktsmål.

Han säger att han inte fått någon information från kommunen att InfoPoint skulle innebära något mer åtagande än att stället med broschyren bara skulle stå där.

– Jag tycker alla initiativ kommunen gör för att hjälpa näringsidkare och turister är bra, säger Tommy Ekman.

Tror du InfoPoint kan ersätta turistbyrån?

– Jag vet inte vad turistbyrån hade för genomslagskraft. Vad det ger gentemot vad det kostar måste kommunen tänka på.

På Rasta i Ringarum säger personalen i restaurangen att de inte hinner att hjälpa turister med tips om aktiviteter.

undefined
Rasta i Ringarum är en av kommunens InfoPoints.

– Vi har inte tid att småprata. De enda frågorna jag fått är var närmaste hotell ligger eller var nästa ställe som har kul-glass finns, säger Alma Enberg som sommarjobbar i restaurangen.

En InfoPoint finns också på Valdemarsviks bibliotek, men dit kommer inte många turister, enligt Anders Forsslund, bibliotekarie och ansvarig för den InfoPoint som finns där. Han menar att det syns för dåligt och hade hoppats att personalen skulle fått någon slags utbildning.

undefined
Hittills har inte många turister hittat till det InfoPoint som finns i Valdemarsviks bibliotek.

– Men jag ska inte vara för hård. Vi får se hur det går och vi ska ha en utvärdering i höst och se vad som kan göras bättre, säger han.

undefined
Anders Forsslund skulle gärna se en mera utvecklad variant av InfoPoint på Valdemarsviks bibliotek.

Sarah Åkerblom, näringslivsutvecklare i Valdemarsviks kommun, tror inte att en turistbyrå är det mest effektiva sättet att nå ut med information till besökande i kommunen. Hon menar att det finns en potential i det nya systemet med InfoPoints och tycker starten varit bra.

– Vi hade fler planer på att göra det ännu bättre men vi fick dra ner på ambitionerna i och med att vi fick köpsstopp på grund av kommunens dåliga ekonomi. Men det är klart vi vill att det ska vara ännu bättre till nästa sommar, säger Sarah Åkerblom.

undefined
Sarah Åkerblom, näringslivsutvecklare, tror att InfoPoints är rätt väg att gå för kommunens besöksnäring.

Flera ställen NT pratat med säger att personalen inte har tid att svara på frågor eller att man inte känner till åtagandet att ge information. Hur ser du på det? 

– Då är det synd att man tackat ja till att bli InfoPoint. De har själva anmält intresse och tackat ja. Så det hoppas jag man har. Vi får utvärdera det här i höst. Vad man efterfrågar mer för material och så.

Utgår det någon ersättning till de företag som har InfoPoint?

– Nej inte i dagsläget. Vi får se efter sommaren hur arbetsinsatserna sett ut och vad man har uppoffrat för att vara InfoPoint. Eller om det gynnat affärerna. Det här är ett första år vi testar någonting och vi måste få tid att utvärdera. Vi får förhålla oss till vad politikerna tycker om det här. Det är ett politiskt beslut, säger Sarah Åkerblom.

Kostnaden för turistbyrån, som lagts ner, var runt 350 000 kronor medan kostnaden för InfoPoints mest bestått av inköp av hyllor och dekaler.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!