Det var i höstas Valdemarsviks politiker tog beslutet att lägga ner kommunens turistbyrå som då funnits på orten i över 40 år och varit entreprenörsdriven. Sedan dess har arbetet pågått för att välkomna turisterna på andra sätt.
Förutom Sarah Åkerblom är det Gustav Eriksson, Fredrik Törnborg och Tobias Löfgren som ansvarar för arbetet.
– Vi sköter distribution av material och kontakter med våra InfoPoints och kommer även att vara behjälpliga mot turistförening med att tillhandahålla material åt andra aktörer inom besöksnäringen, säger Sarah Åkerblom. Vi har inte fått det tryckta materialet ännu men så snart det kommer ska vi köra ut hyllor åt entreprenörerna.
– Det kan också bli fysisk representation under evenemang och sporadiskt på vissa besöksmål under sommaren.
InfoPoint är en enklare form av turistbyrå som kan drivas av företag och campingvärdar, bland annat. Personalen ska kunna hjälpa besökare med de vanligaste frågorna för området. Där ska också finnas kartor och broschyrer att hämta.
De sju platser där InfoPoints kommer att finnas är Ostkusten kajak på Ekön, Biblioteket i Valdemarsvik, Yxningens camping, Grännäs camping, Blå Kustens Café Torpet i Syntorp, Rasta i Ringarum, samt Gryts Skärgårdscafé och Restaurang.
Men digitala möjligheter kommer förstås också att finnas.
– Ja vi kommer att kunna ge turistinformation via telefon och e-post. Ny hemsida är också på gång kopplad till arbetet med platsvarumärket för Valdemarsvik. Den är försenad - den skulle ha lanserats 1 maj – men tillsvidare finns fortfarande visitvaldemarsvik.se, säger Sarah Åkerblom.
I svallvågorna efter beslutet att lägga ner den traditionella turistbyrån har många ifrågasatt hur den personliga servicen kan ersättas, främst när det gäller besökare till ställplatser och båthamnen i Valdemarsviks centrum.
– Vi kommer att få ett gäng ferieungdomar i sommar som tillsammans med oss också kommer att sköta hamn- och ställplatser, säger Sarah Åkerblom. Vi tittar också på möjligheter till förstärkning av service kvällar och helger
– På grund av inköpsstoppet och kommunens ekonomi har vi fått tänka om kring vissa insatser men diskussioner pågår för att lyckas bra med servicen till stundande högsäsong.