Vid sidan av Harstena är Häradskär ett av de populäraste besöksmålen i Gryts skärgård. Detta trots att det inte finns något enkelt sätt att ta sig dit utan egen eller chartrad båt.
Häradskärs fyr- och lotsplatsförening, bestående av boende och verksamma på skärgårdspärlan längst ut i havsbandet, vill ändra på det och begär i en skrivelse till Östgötatrafiken och Region Östergötland att Häradskär ska ingå i Östgötatrafikens turlistor på linje 776 eller 775 som idag trafikerar öarna i den östgötska skärgården.
Även Valdemarsviks kommun ställer sig bakom önskemålet i ett yttrande från kommunstyrelsen 20 januari med motiveringen att det skulle stärka besöksnäringen och därmed öka regionens och kommunens attraktivitet.
– Häradskär är den enda bebodda ön i skärgården som inte har någon trafik vilket kan tyckas lite märkligt med tanke på allt som finns där, säger Lennarts Forsström, ordförande i fyr- och lotsplatsföreningen.
Han pekar bland annat på etappen av Östgötaleden som rustats upp på ön, vandrarhemmet och fyren från 1863 ritad av dåtidens störste fyringenjör Gustaf von Heidenstam.
– Vi vill göra det mer tillgängligt för allmänheten. De flesta har inte en egen båt. Hänvisar man till taxibåt och en familj vill åka ut och gå vandringsleden och titta på ön blir taxibåtskostnaden ungefär 2 000 kronor så då försvinner den möjligheten för många direkt.
En annan orsak som lyfts i önskemålet om kollektivtrafik är att Häradskär är en av Sveriges cirka 1 700 så kallade kronoholmar som förvaltas av Statens fastighetsverk (SFV), vars uppdrag sköta öarna och göra dem tillgängliga för allmänheten.
När frågan om Östgötatrafiken ska trafikera även Häradskär varit uppe tidigare har Trafik- och samhällsplaneringsnämnden i Region Östergötland argument mot en sådan lösning varit att det inte finns några mantalsskrivna på ön.
– Nu är vi i alla fall fyra familjer som tillbringar större delen av året på Häradskär, från mars till januari. Bostäderna som SFV förvaltar på Häradskär klassas som fritidsbostäder och därmed tillåts inte några av oss som är boende och verksamma på ön att vi mantalsskriver oss där, trots att flera har sin huvudsakliga dygnsvila på Häradskär, säger Lennart Forsström.
Ett annat argument från Östgötatrafiken och trafik- och samhällsplaneringsnämnden har varit att om Häradskär ska trafikeras måste trafiken till övriga öar i området behöva minska. Enligt fyr- och lotsföreningen är det inte många av de 40-tal öar och 55 bryggor som idag trafikeras som har fastboende. Ändringar i turlistan bör därför kunna göras utan större problem.
– Vi behöver inte ha fem turer per dag som vissa öar har utan tänker oss ett par avgångar per vecka tur och retur.
Enligt svaret på skrivelsen från trafik- och samhällsplaneringsnämnden är den samlade bedömningen även denna gång att man inte ska trafikera Häradskär. Argumenten är de samma som tidigare. Nämnden pekar också på att fartygen som används inte har rätt klassning för att köra till Häradskär då det är för långt och att den nuvarande trafiken uppfyller de krav på omfattning som kollektivtrafikmyndigheten ställer.
Yttrandet från Valdemarsviks kommun har dock inkommit efter att nämnden lämnat sitt svar till fyr- och lotsplatsföreningen.