Östgötatrafikens linje 412, som sedan länge trafikerar stor del av övre Svärtinge, ska flyttas och enbart köra längs Finspångsvägen i samhället, till och från Norrköping.
Nuvarande sträckning, där bussen kör in på Kraftvägen och vidare Övre vägen med ändhållplats Rosendalstorget, skrotas. 412 kommer, liksom linje 410, efter förändringen bara erbjuda Svärtingeborna stopp vid hållplatser på Finspångsvägen.
– Orsaken är Svärtinges topografi som är en stor utmaning för att kunna skapa en snabb och bra trafik med högt turutbud. Förutsättningarna för att höja vägstandarden i övre Svärtinge är begränsad då Kraftvägen tillhör en särskild väghållare som själv måste stå för finansieringen, säger Mattias Näsström, trafikoperativ chef på Östgötatrafiken.
Åtskilliga boende får med förslaget – som är tänkt att genomföras sommaren 2022 – flera kilometer till närmaste hållplats. Då på Finspångsvägen.
– Längre gångavstånd kompenseras av ett kraftigt utökat turutbud jämfört med idag. Linje 412 kommer köras med 20-minuterstrafik i högtrafik, tillsammans med linje 410, säger Mattias Näsström.
Kan man inte ha viss trafik kvar i övre Svärtinge?
– På grund av bristande framkomlighet och vägens låga bärighet går det inte att köra det utökade turutbudet genom Svärtinge skogsbacke och övre Svärtinge.
Östgötatrafiken ser ingen lösning för att kunna fortsätta trafikera nuvarande hållplatser med 412:an.
– Som det ser ut nu finns inga andra alternativ än Finspångsvägen. Länken mellan Rosendalsvägen (gamla området) och Östra Ryssnäs (nya Svärtinge skogsbacke) är inte planlagd för bussgata. Dock äger kommunen marken där den vägen är tänkt att gå, vilket underlättar. För att det ska vara genomförbart måste nytt detaljplanearbete startas, vilket dock bör föregås av en gemensam avsiktsförklaring mellan parterna – region, vägförening och kommun – där respektive parts ansvar, långsiktig inriktning och finansieringsfrågor hanteras. Tills frågan är utredd utgår vi från förslaget att trafikera Finspångsvägen med 412. Var bussen ska vända är inte klart, flera alternativ utreds, säger Mattias Näsström.
Nyligen öppnade den nybyggda genomfarten mellan gamla och nya delen av Svärtinge, men då det på en liten del av sträckan enbart är tillåtet med gång- och cykelväg, enligt detaljplan, ser även kommunen problem för busstrafiken.
– Det finns inte stöd för det i nuvarande detaljplan. Vi kan inte göra nåt svartbygge utan måste ha rättslig grund för beslut som tas. Det behövs en detaljplan som säger lokalgata eller bussgata, säger Martin Schmidt, trafikplanerare vid kommunen.
Han konstaterar att det även måste vägas in ekonomiska aspekter i frågan.
– Busstrafiken i övre Svärtinge går delvis på samfällighetens vägnät. Det måste rustas upp gällande bärighet och såna saker, vägföreningen säger sig inte ha ekonomi för det och kommunen kan inte investera i en väg som inte är vår. Jag vet också att Östgötatrafiken helst vill ha sin busstrafik på allmänna vägar.
Att nybyggda låg- och mellanstadieskolan Svärtinge skogsbacke skola välkomnar de första eleverna till vårterminen påverkar inte beslutet.
– Det har vägts in, och alla parter anser att vi ska ha busstrafik där uppe, men detaljplan och ekonomi sätter stopp. Antingen får vi jobba för nytt planuppdrag eller konstatera att det inte finns ekonomisk grund för det, så stor kostnad rör det sig om, säger han.