Vad mötet i Svärtinge hus egentligen skulle ha handlat om var vägförbindelsen mellan övre Svärtinge och det nya området Svärtinge skogsbacke. Planerna på biltrafik överklagades tidigt och stoppades därefter.
Det blev en lång debatt om ens busstrafik skulle tillåtas där.
Kommunens trafikplanerare Martin Schmidt redogjorde för den tänkta nya passagen från Rosendalsvägen till Skogsbacken och visade på kartan var hållplatser skulle kunna hamna.
En fortsättning för 412:an efter nuvarande vändplats vid Rosendalstorget skulle kräva breddning av vägen till anslutningen med Svärtinge skogsbacke.
– Hur det skulle finansieras är nästa steg. En överenskommelse kan bli komplicerad. Men om ni säger nej till det här behöver vi inte göra arbetet, sa Martin Schmidt till de samlade.
Att ansluta till det nya området, som när det är fullt utbyggt kommer att ha runt 2 000 boende, skulle ge underlag för en betydligt tätare tidtabell. Nu avgår senaste vardagsturen till Norrköping klockan 15.56.
Flera personer var oroliga för en ökad trafiktäthet, speciellt i mörkret.
– Bilarna är det stora hotet för barnen. 200 bilar i timmen är farligare än tre bussar i timmen som körs av utbildade och säkra förare, sa Martin Schmidt.
Vägföreningens ordförande Maria Stille konstaterade att det fanns skiftande uppfattningar bland medlemmarna.
– Det är väldigt blandade känslor där. Man vill ha en buss, men den ska inte gå där. Det är något vi får sätta oss ned och fundera på hur vi ska agera, sa hon.