Nytt cykellopp med hel skärgårdskänsla i St Anna

Skärgårdsbygden är centrum i den nya satsningen på Cykelloppet St Anna, som sjösattes på tisdagen. "Fördelen med det här loppet är att man får en helhet", säger Britta Andersson.

Cykellopp i skärgårdsmiljö med båtfärd ska bygga långsiktiga mål för bygden. På tisdagen släpptes anmälan för Cykelloppet St Anna. Från vänster: Boel Holgersson och Britta Andersson, Föreningen Navet vid Havet. Anna Wastesson, St Anna Gymnastikförening, Petra Persdotter Johansson som driver Skärgårdsbyn i Mon.

Cykellopp i skärgårdsmiljö med båtfärd ska bygga långsiktiga mål för bygden. På tisdagen släpptes anmälan för Cykelloppet St Anna. Från vänster: Boel Holgersson och Britta Andersson, Föreningen Navet vid Havet. Anna Wastesson, St Anna Gymnastikförening, Petra Persdotter Johansson som driver Skärgårdsbyn i Mon.

Foto: Ulf Stråhle

St Anna2022-02-09 09:00
undefined
Cykellopp i skärgårdsmiljö med båtfärd ska bygga långsiktiga mål för bygden. På tisdagen släpptes anmälan för Cykelloppet St Anna. Från vänster: Boel Holgersson och Britta Andersson, Föreningen Navet vid Havet. Anna Wastesson, St Anna Gymnastikförening, Petra Persdotter Johansson som driver Skärgårdsbyn i Mon.

Det har planerats och funderats och med facit på hand kunde knappast tajmingen blivit bättre. Föreningen Navet i Havet fick med sig i stort sett alla föreningar i St Anna samt företagare i sin satsning på Cykelloppet St Anna.

På tisdagen släpptes hemsidan för anmälan, dagen innan pandemirestriktionerna kommer släppas i Sverige.

– När vi startade så tänkte vi att ett cykellopp är utomhus. Det är mer avstånd och något vi kan arrangera oavsett pandemi, säger Britta Andersson, ordförande i Navet vid Havet som är ansvarigt för arrangemanget.

Kristi Himmelfärdsdag 28 maj går starten för första motionsloppet.

54 kilometer, båtresa mellan Uvmarö och Eriksvik, för de mer ambitiösa cyklisterna.

21 kilometer, mer familjeanpassad sträcka med båtresa mellan Hindås och Ramsdals bryggområde.

Både den långa och korta båtresan kommer ta tio minuter, då deltagarna får stanna pulsklockan. Start och målgång är vid St Annas skola och idrottsplats.

Datumet och banan är medvetet lagd, för att det ska fungera säkert under en långhelg då många åker till sommarstugorna. 

– Därför har vi lagt banan i en riktning och på en lördag. Då vet vi att det är minst trafik, de flesta sommargäster har åkt till stugan på torsdagen och hem på söndagen. Skolan har ställt upp med omklädningsrum och sådana saker och då är lokalerna tillgängliga för loppet under de helgdagarna, säger Britta Andersson.

Ekonomiskt är loppet i hamn, tack vare start- och engångsbidrag som sökts under uppstartsfasen, sedan måste loppet stå på egna ben. I det långa loppet är det andra vinster än rent ekonomiska som är målsättningen.

– Idag är det friskvård och hälsa som gäller. Det är helt rätt spår. Vi som företag ser att det här gynnar alla härute. Vi behöver marknadsföra St Anna. Förhoppningsvis vill man stanna kvar. Samtidigt vill jag slå ett slag för skolan där jag har mitt barn Tindra. Att visa upp den här fantastiska skolan vi har. Utan den skulle många ha det svårt att bedriva verksamhet här eller bo kvar, säger Petra Persdotter Johansson som driver Skärgårdsbyn i Mon.

Skolan och idrottplatsen är ett viktigt nav. För tillfället håller föräldraföreningen i St Anna på att förhandla med Söderköpings kommun att ta över driften av idrottsplatsen. Nationaldagsfirandet har tidigare dragit in pengar. Kanske blir cykelloppet ett ben till att stå på?

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!