"Vi utnyttjar inte pengarna till fullo"

José Molina, som samordnat EU-projekt på Nyströmska skolan sen 1998, är nybliven skolambassadör för EU. "Framför allt bekräftar det mitt arbete", säger han.

"Det finns så mycket pengar att fördela men vi i Sverige utnyttjar dem inte till fullo", säger José Molina, som  är nybliven EU-skolambassadör.

"Det finns så mycket pengar att fördela men vi i Sverige utnyttjar dem inte till fullo", säger José Molina, som är nybliven EU-skolambassadör.

Foto: Louise Åsenheim

Söderköpings kommun2019-10-22 19:00

Nyströmska skolan jobbar mycket med internationalisering och varje år samarbetar de med olika skolor och organisationer i Europa.

– Sen 1998 har vi haft 28 olika projekt, och samarbetet med nästan alla länder i Europa, säger José Molina. 

Från och med i år har han titeln förstelärare med inriktning internationalisering, men han har också ett rykande färskt diplom som säger att han är skolambassadör för EU. 

Utbildningen är ett samarbete mellan EU-kommissionen, Sveriges regering, Europaparlamentet och universitets- och högskolerådet. Varje år utbildas 25 lärare från hela landet och syftet är att öka kunskapen om EU och öka intresset för EU-samverkan i skolan.

– Det finns så mycket pengar att fördela, men Sverige är ett av få länder som inte använder bidragen till fullo. I många andra länder är det tvärtom, att pengarna inte räcker till, säger Molina.

I utbildningen ingick en vecka i Bryssel där han bland annat fick besöka kommissionen, parlamentet och träffa de svenska representanterna i EU.

– Jag fick lära mig mycket om hur det fungerar. Jag blir lite ledsen när jag tänker på att det i Sverige finns en stor okunskap om EU och vad EU gör.

Hur kommer det här att påverka ditt fortsatta arbete?

– Framför allt bekräftar det mitt arbete, men jag kommer fortsätta jobba vidare med EU-projekt på skolan.

Just nu är en grupp elever iväg till Slovakien i ett projekt som heter Don't be afraid of Math. Nästa läsår hoppas José Molina på ett EU-projekt om populism, där förhoppningsvis Spanien, Frankrike och Italien deltar. 

– De flesta projekten är det vi som är koordinator för. Det innebär att det är vi som lägger fram idéen om ett ämne att jobba med och så tar vi kontakt med andra skolor.

Hur lätt eller svårt är det att få med sig andra skolor?

– De flesta gånger är det ganska lätt. Det är som sagt inte så många svenska skolor som vill delta och det gör att vi får en fördel.

Och hur stort är intresset bland eleverna att åka iväg på projekten?

– Det beror en del på landet. Många vill åka till länder som i Italien, Spanien och England. Men det är aldrig så att vi inte har tillräckligt med elever.

Signe Lindqvist, Wiebke Andrén och Joel Karlsson har nyligen kommit hem från ett utbyte med en skola i franska Lannion.

– Det var lärorikt och kul att se deras vardag, säger Signe.

Vira Udenius och Maryam Chamoun var i Ungern sommaren 2018. "Det var ett projekt som handlade om extremism. Vi diskuterade mycket om fördomar och hur man kan förebygga det", säger Maryam.
Vira Udenius och Maryam Chamoun var i Ungern sommaren 2018. "Det var ett projekt som handlade om extremism. Vi diskuterade mycket om fördomar och hur man kan förebygga det", säger Maryam.
Karta: Nyströmska skolan
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!