Boel Holgersson är medveten om att det varit besvärligt på ett par enheter under sommaren. (Se separat artikel.)
– Så klart att det går ut över de som behöver omsorg, och det är jättesorgligt, säger hon.
En anhörig anser att politikerna inte tagit sitt ansvar, vad svarar du på det?
– Jag antar att den personen anser att vi skulle ha ingripit direkt när folk klagade på dåliga scheman. Jag var inte med när man startade det här, och om jag varit med förra mandatperioden så hade jag nog inte fattat de beslut som togs. Men det är historia och går inte att ändra på. När jag kom som ny ordförande gjorde jag bedömningen att, med den historia som var, så ville jag inte riskera att en förändring till blev dålig.
Boel Holgersson har hela tiden hänvisat till att en utvärdering ska göras innan någon nytt beslut fattas. Den är klar i dagarna och presidiet kommer få ta del av den i veckan.
Hur ska ni göra för att få med er personalen igen?
– Personalen måste få förtroende för både den politiska ledningen och förvaltningsledningen. Det handlar mycket om hur man jobbar på varje enhet, med enhetschef och medarbetare. Men jag tror mig veta att det håller på att ske en förändring och vad jag har hört så är missnöjet inte lika stort som i vintras. Vårt främsta mål som politiker är att ha en välfungerande verksamhet som är bra för de äldre, och då behöver vi också ha ett bra samarbete med medarbetarna.
Hon påpekar också att kommunen nu jobbar med de riskbedömningar som Arbetsmiljöverket begärt.